Bjerge af boligejeres fejl truer kommuner: 'Vi risikerer sure borgere'

Man har kun fire uger til at få rettet fejl om nye ejendomsvurderinger, og det er alt for lidt, lyder kritik.

Skattevæsnet har længe vidst, at der var problemer med fejl i BBR, mener professor. (© Ritzau Scanpix)

Boligejere kan komme i klemme, og kommunerne frygter kæmpe sagspukler, når skattevæsnet efter planen skal sende 1,5 millioner nye ejendomsvurderinger ud i år.

For de nye vurderinger baserer sig blandt andet på oplysninger i BBR-registret, og det får allerede nu mange til at tjekke deres oplysninger og sende rettelser til kommunerne.

Og når boligejerne efter planen senere i år modtager første besked om, at nye ejendomsvurderinger er på vej, så får kommunerne bare endnu flere rettelser at tage sig af, frygter Greves borgmester, Pernille Beckmann (V).

- Jeg forventer, at der kommer bunker af sager, som ikke kan ekspederes rettidigt. Og det er jeg rigtig ærgerlig over, siger hun.

Tip os:

  • Har du lavet rettelser i dine BBR-oplysninger, som ikke er kommet med i din nye ejendomsvurdering? Eller har du arbejdet med de nye vurderinger?

  • Skriv til vurdering@dr.dk

DR har tidligere afsløret, at der er massive fejl i Bygnings- og Boligregistret (BBR), men at kommunernes sagsbehandling risikerer at blive stopklods, når det gælder rettelser om kvadratmeter, tag og toiletforhold.

Boligejerne får nemlig kun fire uger til at få kommunerne til at rette fejl, inden fælden klapper, og skattevæsnet ikke længere vil ændre i oplysningerne om den nye vurdering.

Derfor er direktør for plan, teknik og miljø i Aabenraa Kommune Ditte Lundgaard Jakobsen også allerede nu bekymret.

- Jeg synes ikke, det er rimeligt. Der er nogle boligejere, som kan komme i klemme. Og jeg synes også, at man sætter kommunen i en rigtig, rigtig ærgerlig situation, siger hun.

Direktør Ditte Lundgaard Jakobsen fra Aabenraa Kommune er bekymret for, om kommunen kan nå at følge med antallet af ændringsforslag til BBR-registret.

Tilsyn finder skjult BBR-bombe

Mens skattevæsnet blæser af sted for at nå at sende mere end 1,5 millioner nye ejendomsvurderinger ud inden 2024, så har selvsamme myndighed i årevis vidst, at kommunernes sagsbehandlingstid kunne blive en alvorlig forhindring.

"Utilfredsstillende" og "ikke acceptabelt".

Sådan lyder det nemlig gang på gang i tilsynsrapporter om ajourføringen af det register, der skal sikre korrekte boligoplysninger i de nye ejendomsvurderinger, som boligejerne efter planen skal beskattes af til næste år.

Hvis du som boligejer vil have rettet noget i Bygnings- og Boligregistret (BBR), skal kommunerne behandle dine forslag til ændringer, inden der er gået 10 hverdage.

Men bare i de seneste to år har flere tusinde sager samlet støv i 12 kommuner, viser skattevæsnets egne tilsynsrapporter, som DR Nyheder har gennemgået.

Mere end 2.000 af sagerne havde ligget i over et halvt år, og mere end 1.000 af disse var endnu ikke blevet åbnet, da tilsynet bad om at se kommunernes tal.

Den 20. april sidste år havde Odense Kommune 251 sager, som havde været under behandling i over seks måneder.

Og det er langt fra godt nok skriver tilsynsmyndigheden Udviklings- og Forenklingsstyrelsen under Skatteministeriet, som kalder det "utilfredsstillende".

Tallene fra de 12 tilsyn er øjebliksbilleder, som kan være ændret i dag.

Nyborg Kommune, som har haft 491 sager liggende i over et halvt år, har i dag banket sagspuklen ned til 18 sager ved at hyre ekstra hænder, oplyser kommunen over for DR Nyheder.

Og i Odense Kommune havde man i november sidste år 96 sager under behandling, som havde ligget i over et halvt år.

Men samtidig er antallet af sager i den seneste tid steget voldsomt, skriver Odense Kommune i en mail til DR Nyheder.

- Vi får omkring 20-30 ekstra henvendelser dagligt med ønske om ændringer i BBR fra private husejere. Normalt har vi 1-2 sager dagligt fra ret.bbr.dk, skriver kommunen.

Professor: 'Skat har længe vidst det'

Professor i digital forvaltningsret Hanne Marie Motzfeldt mener, at det er skattevæsnet, der i sidste ende har ansvaret for, at boligejerne kan nå at få rettet fejl, inden de fire uger er gået.

- Hvis borgerne gør opmærksom på, at oplysningerne ikke er korrekte, så er det Vurderingsstyrelsens forpligtelse af rykke kommunerne.

- De har pligt til at overholde deres sagsbehandlingstid og sikre, at de afgørelser, de træffer, hviler på korrekte data, siger hun.

Selvom det i sidste ende er boligejernes eget ansvar at opdatere BBR, så kan skattevæsnet ikke bare ignorere, hvis man som boligejer vil have rettet fejl i den vurdering, som er på vej, mener Hanne Marie Motzfeldt.

- Skat har længe vidst, at der var tvivl om datakvaliteten i BBR-data. De beder jo om det her, fordi de har den tvivl.

- Så selvfølgelig kan de ikke holde sig i bevidst uvidenhed dér, hvor borgerne har ønsket at gå ind og korrigere, fordi data ikke er korrekte, siger professor Hanne Marie Motzfeldt.

'Vi risikerer sure borgere'

Sara Røpke er kontorchef i Kommunernes Landsforening (KL).

Og ifølge hende har KL faktisk længe forsøgt at få skattevæsnet til at forstå, at kommunerne risikerer at nå kanten, fordi de ikke har kræfter til at håndtere de mange sager, som de nye ejendomsvurderinger medfører.

- Vi har selvfølgelig løbende haft noget dialog med Vurderingsstyrelsen. Vi har også gjort dem opmærksomme på de problemer, som jeg peger på.

- Indtil nu er der ikke taget hånd om dem, siger hun.

Lige nu får kommunerne ekstraordinært mange sager, og KL har blandt andet hørt fra en kommune, som har fået "20-30 gange flere henvendelser, end de plejer", fortæller Sara Røpke.

Og det vil kun blive værre i takt med, at skattevæsnet begynder at skrive til boligejerne i år, mener hun.

- Vi risikerer jo, at borgerne bliver sure på kommunen over, at de ikke kan nå at sagsbehandle inden for de her fire uger.

- Men det har jo aldrig været en sagsbehandlingsfrist, som var afstemt med kommunerne eller virkeligheden, siger Sara Røpke.

Er det her bare et spørgsmål om, at I gerne vil have skattevæsnet til at sende flere penge til opgaven?

- Vi synes altid, at der skal være rimelighed mellem en opgave og ressourcerne til den. Vurderingsstyrelsen har selv meldt ud til kommunerne, at de alene i januar forventer 30.000-40.000 flere henvendelser, uden at kommunerne overhovedet har fået en krone for det, siger kontorchef Sara Røpke.

Styrelse: Vi giver kommuner mere snor

Hos Vurderingsstyrelsen, som står for at sende de nye ejendomsvurderinger ud, har presset på BBR betydet, at man midlertidigt nu giver kommunerne lov til at overskride fristen på 10 hverdage.

- Fristen blev udvidet på grund af et stort pres på rettelser i BBR, efter DR Nyheder 3. januar 2023 bragte artikler og indslag om emnet, og fordi kommunerne ikke havde mulighed for at tage højde for den voldsomme stigning i deres produktionsplanlægning, skriver Vurderingsstyrelsen i en mail.

Derfor får kommunerne nu meget længere snor end normalt til at komme i mål med de rettelser til BBR, som er modtaget i januar, skriver styrelsen.

I alt vil kommunerne have 60 dage til at nå at lave rettelser i sager modtaget i perioden.

- Dispensationen indebærer, at ajourføring af nye oplysninger ved indberetninger modtaget i BBR-Kommune indbakken i perioden fra 1.-31. januar 2023 skal være foretaget senest 60 kalenderdage efter modtagelsen.

Ændringen er kun midlertidig og vil ifølge Vurderingsstyrelsens svar ikke betyde noget for de beskeder om nye ejendomsvurderinger, som skattevæsnet snart planlægger at sende til landets boligejere.

Vurderingsstyrelsen oplyser, at hvis boligejere ikke når at få ændret oplysninger i BBR-registret inden for fire uger, så har de senere mulighed for at klage, når de modtager ejendomsvurderingen og et brev om, at de kan klage.

Her kan du få en hurtig gennemgang af, hvad de nye ejendomsvurderinger kan komme til at betyde for dig: