B&O-overskud dykker 77 procent: 'Det er skuffende'

Det seneste år har ikke levet op til forventningerne, erkender direktør Henrik Clausen

Både salg og overskud har taget et dyk i regnskabet for Bang & Olufsen. Administrerende direktør Henrik Clausen er skuffet. (Foto: ASGER LADEFOGED © Scanpix)

Overskuddet i Bang & Olufsen faldt med 77 procent til 19 millioner kroner, og salget er faldet med 14 procent til 2,8 milliarder kroner.

Det viser det nyeste regnskab fra den vestjyske elektronikvirksomhed. Et resultat, der ligger langt fra, hvad virksomheden havde håbet.

- Det er skuffende, fordi vi ikke har været i stand til at levere på vores forventninger til vækst i året, siger Henrik Clausen, der er administrerende direktør i B&O.

B&O har tre gange siden december 2018 nedjusteret forventningerne. Det har kostet dyrt på aktiemarkedet, hvor aktiekursen siden nytår er halveret.

Ledelsen i Bang & Olufsen har undervurderet de udfordringer, virksomheden stod over for.

- Vi har helt klart ikke været i stand til at levere på vores plan for omstilling af vores salgs- og distributionsnetværk. Da vi gik ind i året, havde vi en forventning om, at den opgave ville være stor, men vi følte os godt klædt på. Vi må nu konstatere, at omstillingen har været en større udfordring, end vi antog, da vi startede året, siger Henrik Clausen.

Nye produkter på vej

Problemet har både været, at der ikke er kommet særlig mange nye B&O-produkter på markedet, og at de ikke har været solgt godt nok.

- Vi har ikke været i stand til at bygge kvalitet nok i det enkelte salgs- og distributionssted. Blandt andet har vi ikke sikret en god nok kvalitet i den måde, produkterne har været præsenteret på. Samtidig har vi det seneste år leveret færre nye produkter, end vi gjorde året før. Kombinationen af færre produkter og manglende effekt i salg og distribution har været dårligt i forhold til resultatet, siger Henrik Clausen.

Den administrerende direktør hæfter sig dog ved, at der trods alt stadig er et lille overskud i virksomheden. Samtidig ser han positivt på fremtiden.

- Vi føler, vi har en god plan for det nye år. Vi har meget konkrete planer med vores partnere i forhold til, hvordan vi bygger nye salgs- og distributionssteder, som både kan levere oplevelsen af Bang & Olufsen-brandet og det salg, der skal til. Samtidig har vi en palet af stærke, nye produkter på vej, siger Henrik Clausen.

Aktionærerne tog da også godt imod budskabet, da børsen åbnede her til formiddag, steg aktiekursen næsten fem procent i løbet af den første time.

/DR Nyheder/

Facebook
Twitter