Børge Mogensens børnebørn i Løvens Hule: Har fået dansk design ind med modermælken

Emilie og Rasmus fra børnetøjsfirmaet Pierrot la Lune kommer fra en slægt af kreative iværksættere.

Da Emilie Ventujol var en lille pige, sad hun ofte og tegnede i sine farmors stue eller læste i hendes modeblade.

- Fra jeg var 14-15 år vidste jeg, at jeg skulle være noget med tøj. Jeg vidste bare ikke hvad, fortæller hun.

Når hun i aften sammen med sin bror Rasmus Mogensen træder frem i Løvens Hule og beder de fem løver om 500.000 kr for 20 procent af søskendeparrets fælles firma, er det som designer og direktør.

Sammen har Emilie og Rasmus stiftet børnetøjsfirmaet Pierrot la Lune, der allerede har succes med at sælge økologisk og bæredygtigt børnetøj.

Og i bagklogskabens lys er det måske ikke så underligt, at de endte som kreative iværksættere.

De er børnebørn af den kendte danske møbelarkitekt Børge Mogensen, hvis møbler står i utallige danske hjem.

Farmoren, der måske er mindre kendt, var tekstildesigner Alice Mogensen, der i dag også udstilles på Danish Design Museum.

- Jeg blev meget dannet via min farmor. Hun lærte mig at sy og vækkede min interesse for mode og formgivning. Børge døde faktisk, før jeg blev født, men min farmor, som selv var designer og havde en stor omgangskreds af vævere og tekstildesignere, har præget mig meget. Det er egentligt der, at jeg er blevet skolet, fortæller hun.

Lavede virksomhed på papirsklip

Hun kom blandt andet med i farmorens kunstklub, der hver måned gik til udstillinger, og bagefter hjem i Mogensen-hjemmet, hvor det ikke var usædvanligt, at Emilie sad og tegnede sammen med kunstnere som Palle Nielsen, Svend Wiig Hansen og andre kreative mennesker.

  • Møbeldesigner Børge Mogensen, der her sidder i en af sine egne stole, døde i 1972, kun 58 år gammel. (Foto: Willy Lund © Scanpix)
  • Børge Mogensen er blandt andet kendt for tremmesofaen, som han designede i 1945. Den kom dog først i produktion i 1963. Den produceres stadig af Fredericia Furniture. (Foto: Mads Flummer)
  • Utallige af Børge Mogensens stole, borde og sofaer står i danske hjem. (Foto: ENOK HOLSEGAARD)
  • Børnetøjsfirmaet Pierrot la Lune er lavet af Emilie og Rasmus, der er børnebørn af Børge Mogensen. (Foto: Rasmus Mogensen)
  • Tøjet er produceret i Indien, men inspireret af Frankrig og Sydeuropa. (Foto: Rasmus Mogensen)
1 / 5

På moderens side så det lige så kreativt ud. Morfaderen var havearkitekt og mormoren, Edel Erstad, startede et lille firma, der solgte papirsklip og uro'er.

- Hun var meget entreprenant. Hun gik ind i Illums Bolighus og solgte de her uroer, og de sagde; "det kan de ikke leve af Fru Erstad", men så købte dronning Ingrid et par af uroerne og hængte dem over prinsessernes senge, og så blev mormor faktisk rigtigt godt kørende med det firma, fortæller Emilie om virksomheden Erstad & Stubbe-Teglbjærg, der i mange årtier solgte uro'er og julepynt til danskerne.

Udefra kunne det godt virke som om, du er opvokset i en verden af god smag. Er du det?

- Ja, det tror jeg nok, man kan sige. Det er jo sådan noget, man skal passe på med at sige, for smag er jo individuelt. Men samtidigt synes jeg også, at jeg er opvokset med ikke at være for forudindtaget, siger hun og uddyber:

- Vi er jo ikke opvokset med mennesker, der siger, at det her er det rigtige, fordi det er en Kählervase. Tværtimod så har man talt om formen eller strukturen. Om møblets formgivning eller tøjets drapering.

Tøjbranchen er hård

Hun droppede ud af gymnasiet, fordi hun bare ville tegne og sy. Hun boede i flere år i Indien, hvor hun stiftede bekendtskab med de lokale håndværkstraditioner for vævning og tryk.

I 2013 gik hun og broren, der i mellemtiden var blevet modefotograf i Paris, sammen om at danne børnetøjsfirmaet.

Tøjet bliver produceret i Indien, men vækker romantiske minder om en sommer i det sydfranske i 50'erne. Mærket har hurtigt fået mange følgere på Instagram. Men succesen er ikke kommet af sig selv.

- Der er mange, der tror, at vi lever i Børge Mogensen-møbler og har vildt mange penge, men sådan er det jo i virkeligheden ikke, siger hun.

- Det har været hamrende hårdt de sidste fem år, helt fuldstændigt sygt hårdt, siger hun.

For det er hårdt at være et lille økologisk tøjmærke i en branche, hvor de store bestemmer, og leverandørerne kræver store minimumsordrer for at tage dit tøj ind. Og sociale medier og netbutikker har gjort det nemmere for flere at slå sig op som tøjdesignere.

- Der er virkelig stor konkurrence i dag. Alle er jo på en eller anden måde designere.

Til gengæld kan hun godt savne den respekt for håndværket, som hun selv er opflasket med.

- I vores familie er vi nok ret hårdt skolet med, at man ikke bare kan gå ud og være designer, hvis du ikke kan finde ud af at sy eller tilskære, fortæller Emilie.

I aftenens program søger Emilie Ventuloj og Rasmus Mogensen 500.000 kr. for 20 procent af deres firma fra Jesper Buch og de andre løver.

Vil udvide i udlandet

I Løvens Hule søger de udover en kapitalindsprøjtning løvernes know-how til at få brandet til at vokse, så det bliver muligt blandt andet at etablere flagskibs-butikker i Los Angeles eller Tokyo.

Nu er det Emilie Ventujols egen datter på 11 år, der sidder og tegner kjoler hjemme i stuen og drømmer om en gang at klæde folk på. Og nu er det blevet Emilies opgave at sende familiens kreative arv videre.

- Så siger jeg til hende: Du skal ikke være en Chanel-forbruger. Du skal være en Coco. Det er sådan, vi tænker i min familie, siger hun og uddyber.

- Hvis du har en masse penge, er det jo nemt nok at gå ud og købe en Chanel-taske, men hvordan kan du være den, der ligesom Coco Chanel laver en ny taske, som ingen andre har tænkt på før.