Brancheforening anbefalede udlånsfirma med ulovlige gebyrer: Det er da ærgerligt

Foreningen for Dansk Internethandel fortryder ikke at have anbefalet Viabill, som skal tilbagebetale gebyrer til tusindvis af danskere.

Interesseorganisationen for internetbutikker, FDIH, har af flere omgange lokket deres medlemmer til at benytte afbetalingsløsninger fra Viabill. (Foto: Mathias Sommer DR Nyheder)

Det aarhusianske udlånsfirma, Viabill, skal betale gebyrer tilbage til tusindvis af kunder.

Det såkaldte autopay-gebyr, som blev lagt oven på den månedlige ydelse, er i strid med renteloven og skal derfor betales tilbage til forbrugerne, har Sø- og Handelsretten slået fast i en dom.

Viabill er medlem af Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, som er interesseorganisation for over 2.000 danske webbutikker.

I flere år har FDIH anbefalet sine medlemmer at benytte Viabill, som i dag samarbejder med 3.300 danske webbutikker.

I en nyhed fra 2016 skriver FDIH på sin hjemmeside, at medlemmerne har en 'unik mulighed for at tilmelde sig Viabill til en favorabel pris'.

"FDIH støtter ny tendens i dansk e-handel: Skub betalingen med Viabill," lyder overskriften på nyhedsbrevet.

Ikke ressourcer til jura

Nu er Viabills afdragsordning blevet dømt ulovlig, fordi Viabills forretningsmodel var bygget på at tjene penge på rykkergebyrer, som kunderne havde svært ved at undgå at betale.

Men det får ikke kommunikationschef i FDIH Henrik Theil til at fortryde, at FDIH har anbefalet Viabill til sine medlemmer.

- Vi har bakket op om Viabills forretningsmodel ved at anbefale tilbuddet til vores medlemmer, der har netbutikker. Vi har ikke sagt, at vi har foretaget en juridisk vurdering af hele deres forretning, siger Henrik Theil.

Hvorfor går I ikke ind og interesserer jer for, hvordan de tjener deres penge hos Viabill?

- Enhver forretning kan have forskellige indtjeningskilder. Vi har ikke ressourcer til at analysere samtlige regnskaber hele vejen igennem. Viabill er et anerkendt firma med en kendt forretningsmodel. Vi vurderede, om det var i netbutikkernes interesse at bruge Viabill, og det var det.

Et grundprincip i renteloven er, at man ikke må tjene penge på et rykkergebyr. Men det er netop, hvad Viabill har, det siger dommen også; at man ved dårlig kommunikation har tjent penge på rykkere. Hvordan har I det med, at der er spekuleret i, at kunderne betaler rykkergebyrer?

- Vi har det udmærket med at anbefale den lånefinansierede del. Vi synes, det ærgerligt, hvis det viser sig, at Viabill faktisk har begået en fejl i deres betingelser, så er det ikke særligt attraktivt. Når vi ser på selve modellen og den kendte model med

lånefinanseing, så har vi det godt nok med det.

Dicte skal have penge tilbage

En af de kunder, der nu kan se frem til at få penge tilbage fra Viabill, er Dicte Maria Brockhoff, der læser musikvidenskab.

Hun købte en telefon gennem Fullrate til 4.500 kroner. Men i stedet for at betale beløbet med det samme, sagde hun ja til muligheden for at afdrage rentefrit til 125 kroner om måned via Viabill.

Da hun efterfølgende gik ind på sin netbank, opdagede hun, at hun hver måned betalte 164 kroner, altså det månedlige afdrag på 125 kroner plus autopay-gebyret på 39 kroner.

- Der går cirka fire måneder, hvor jeg begynder at undre mig over, at jeg ikke har betalt de 125 kroner om måneden, men der i stedet er trukket 164 kroner hver måned. Derfor går jeg ind på min mail, hvor jeg finder nogle Viabill-beskeder, men der står ikke rigtigt noget, siger Dicte Maria Brockhoff.

Dicte Maria Brockhoff købte en telefon via Viabill. Det kostede hende 390 kroner i gebyrer. Nu får hun penge tilbage.

Dicte Maria Brockhoff prøvede at tilmelde sig en automatisk overførsel, men det viste sig at være umuligt.

- Jeg kunne ikke tilmelde automatisk betaling. I stedet skulle jeg bruge et gironummer, som jeg skulle indtaste i min netbank hver måned, det blev meget besværligt lige pludselig, siger hun.

- Jeg synes, at det som forretningsmodel er en grov forretningsmetode.

Efter dommen i Sø- og Handelsretten, kan Dicte Maria Brockhoff nu se frem til at få de ulovligt opkrævede gebyrer tilbage.

- Jeg kan kritiseres for min egen uopmærksomhed, men jeg kan også se, at der er mange andre mennesker, som er faldet i den her fælde, som slet ikke vidste, hvad der foregik. Jeg er bare glad for at være ude af det, siger hun.

Ifølge Jan Lythje-Hansen har Viabill omkring 250.000 brugere, som dagligt bruger Viabills tjenester.

Fakta: Sådan fungerede gebyret

  • Forbrugere, der betalte et produkt med Viabill i en webshop, fik en kassekredit hos Viabill.

  • Forbrugeren skulle senest den 20. i måneden betale den månedlige ydelse til Viabill. Betalte forbrugeren ikke rettidigt, orienterede ViaBill forbrugeren via ”Mit ViaBill” om, at betalingen ikke var modtaget, samt at ViaBill derfor automatisk ville opkræve 39 kroner i gebyr på forbrugerens betalingskort for at hæve pengene.

  • Den 26. i måneden blev betalingen og gebyret forsøgt hævet fra forbrugerens kort. Lykkedes det ikke, forsøgtes auto-pay-gebyret og den forsinkede ydelse hævet igen den sidste bankdag i måneden. Lykkedes det fortsat ikke at hæve betalingen, sendte ViaBill en rykkerskrivelse til kunden den 3. i måneden.

  • Forbrugerombudsmanden har fået fire klager over ViaBill. En konkret forbruger havde købt varer for 1.397 kr. inkl. fragt, som ViaBill finansierede.

  • Forbrugeren fortrød imidlertid købet og returnerede derfor varerne til webshoppen. Den tilbagebetalte købesum på 1.367 kr. (eksklusiv fragtomkostningerne) blev sat ind på forbrugerens konto hos ViaBill til indfrielse af lånet. Derimod blev fragtomkostningerne på 30 kr. ikke refunderet af webshoppen. Forbrugeren skyldte derfor stadig ViaBill 30 kr.

  • Dette var forbrugeren ikke opmærksom på, selvom forbrugeren fik tilsendt en email med oplysning om, at saldoen i forbindelse med refunderingen var nedskrevet med 1.367 kr., samt henvist til ”Mit ViaBill” hvor den nye månedsydelse fremgik. Fra maj til oktober 2015 hævede ViaBill auto-pay-gebyret på 39 kr. hver måned, fordi forbrugeren ikke betalte en månedlig ydelse på 1,25 kr.

  • ViaBill har siden tilbagebetalt gebyrerne til forbrugeren grundet sagens omstændigheder.

  • Kilde: Forbrugerombudsmanden.

Facebook
Twitter