Dieselmotorer larmer og udleder masser af CO2. Men nu tilbyder busselskabet Arriva en mere miljøvenlig løsning: Selskabet vil skifte en del af dieselbusserne ud med busser, der kører på naturgas.
Og det kan faktisk være en rigtig god ide for CO2-regnskabet, vurderer Lasse Rosendahl, der er professor i energiteknik ved Aalborg Universitet.
- Hvis man lægger om, vil jeg skyde på, at besparelsen bliver mellem 10 og 20 procent, siger han.
CO2-neutrale busser
Men naturgassen er bare et skridt på vejen mod endnu renere bustrafik, for målet er at få busserne til at køre på biogas i en ikke så fjern fremtid. Det gør Arriva allerede med i den svenske by Helsingborg, hvor hver femte bus er biobus, fortæller kommunikationsdirektør Jan Wildau.
- Der har vi en losseplads, og nede i skraldet er der nogle rør, hvor den naturlige gas fra affaldet strømmer igennem. Den gas putter vi i busserne, og de kører rundt i Helsingborg og er fuldstændig CO2-neutrale, siger han.
Biogasbusserne i Helsingborg er cirka 5-10 procent dyrere end dieselbusser, og det gør regnestykket så interessant, at man kraftigt bør overveje modellen i Danmark, mener professor Lasse Rosendahl.
- Det er jo meget politisk. Det er et spørgsmål om, hvem der i sidste instans skal betale det. Men jeg synes ikke, det virker afskrækkende, siger han.