Butikker får påbud: Stop ulovlige kortgebyrer

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har afgjort 16 sager om ulovlig opkrævning af gebyr.

Det er både apoteker, kiosker og et rejsebureau, der nu har fået påbud om at stoppe med at opkræve ulovlige gebyrer. (Foto: Òlafur Steinar Gestsson © Scanpix)

Nu slår myndighederne til mod butikker, der stadig opkræver gebyrbetalingskort.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har offentliggjort seksten afgørelser, hvor myndighederne vurderer, at butikkerne ulovligt har opkrævet gebyrer på kortbetalinger.

Det har fra 1. januar ikke været tilladt at opkræve gebyr, når kunder betaler med betalingskort som for eksempel Mastercard og Visadelen af visakortet.

Men mange butikker og netbutikker opkræver fortsat gebyrer.

Mange slags butikker

Det kan være en god ide at tjekke, om man har betalt gebyr, uanset hvad det er, man har købt.

En aftenskole - et supermarked - et rejsebureau - en restaurant - en idrætsforening - et par kiosker og hele tre apoteker er på listen over de virksomheder, der har fået et påbud fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. (Se eksternt link).

Flere af virksomhederne på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens liste har fået bragt orden i deres betalingssystemer.

- Med et påbud slår Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fast, at virksomheden har overtrådt reglerne. Og virksomheden får samtidigt et påbud om at stoppe adfærden, siger kontorchef Michael Høg Riis, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Ukendt bødestørrelse

Inden der udstedes et påbud har virksomheden fået en chance for at forsvare sig. Men hvis ikke der er en god forklaring på, at gebyret er blevet opkrævet - så kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen altså pålægge virksomheden at overholde reglerne.

Hvis butikken forsat ikke får styr på sine betalingssystemer og fortsat opkræver gebyr - ja så kan virksomheden idømmes en bøde.

- Vi har endnu ikke nogen sager, hvor politi og domstole er blevet involveret. Så vi kender faktisk ikke niveauet for en sådan bøde, siger Michael Høg Riis.

Opmærksomme forbrugere

De fleste sager Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøger stammer fra opmærksomme forbrugere.

- Vi modtager en del henvendelser fra borgere, der stiller spørgsmål ved om de gebyrer, de har betalt, nu også er i overensstemmelse med reglerne, siger Michael Høg Riis.

Styrelsen vil ikke oplyse, hvor mange sager der endnu venter på en afgørelse.

Facebook
Twitter