Butikskæde vil erobre discountmarkedet

Discountkæden Normal skyder frem og er snart i hele landet. Kædens priser er måske de laveste herhjemme.

Pia Kirkegaard er blandt kunderne i Normal, der fylder kurven hver gang. Om et år regner kæden med at have 20 butikker. (Foto: Claus Rud)

Det kan snart være slut med at køre en tur syd for grænsen, for at finde priser på dagligvare, der er billigere end i de danske supermarkeder.

For butikskæden Normal har fundet en fidus, der gør dem i stand til at konkurrere på lavere priser end i de andre danske discountbutikker.

Ved at parallelimportere varerne i andre EU-lande, går kæden udenom fordyrende mellemled og kan på den måde sælge varerne op til 50 procent billigere end i de fleste danske butikker.

- Vi udnytter muligheden ved varernes fri bevægelighed på tværs af EU. Vi kan se at varerne i Sydeuropa er langt billigere end herhjemme og det udnytter vi, fortæller direktøren for Normal-kæden, Torben Mouritsen.

Tidligere har han med stor succes startet internetbutikken Vupti.com, hvor han også gik mod strømmen dengang inden for hårde hvidevarer.

- Vi kan se at en kæde som denne allerede findes i Tyskland og Storbritannien, så hvorfor skulle den ikke kun få succes i Danmark, siger Torben Mouritsen.

Landsdækkende koncept

Århus, Aalborg, Odense, Randers, Silkeborg og Vejle har det allerede. Butikskæden Normal og deres lave priser pryder hovedgaden i de seks større byer, og snart rykker Normal også til Sjælland.

Og de danske grossister har opdaget den nye konkurrent på markedet.

- Der er ingen tvivl om, at vi må forholde os til den konkurrence, der kommer fra Normal. Men man skal huske på, at hvert enkelt produkt kan være lavet til det enkelte marked og kan derfor have sin særkende. Så Normal skal passe på at sælge et produkt til kunderne, som ikke er tilsvarende det de kan få i andre danske butikker, siger direktør i Dagligvareleverandørforeningen, Niels Jensen.

Normal, der ikke sælger ferskvarer og alkohol, har ifølge konkurrenterne fundet en ledig plads i et dagligvaremarked, hvor der i forvejen er mange butikker, der kæmper om kundernes gunst.

- Danmark er det land i Europa med flest butikker pr. indbygger, så det er ikke fysiske butikker vi mangler i Danmark. Men Normal går uden om alle fordyrende mellemled, og det derfor de kan gør det så billigt, siger Niels Jensen.