Byret: Uber-chauffører kører ulovlig taxakørsel

De seks Uber-chauffører skal betale bøder mellem 2.000 og 6.000 kroner har byretten i København netop besluttet.

Uber-sagerne ved byretten er nu afgjort. (Foto: Sergio perez © Scanpix)

Den kontroversielle transporttjeneste Ubers danske chauffører må nu forberede sig på, at der vanker bøder, hvis de fortsætter med at samle passagerer op på Københavns gader.

Det står klart efter at byretten i København har afsagt dom i de første seks prøvesager mod Uber-chauffører, der havde fået bøder på mellem 5.000 og 7.000 kroner.

En enig domsmandsret fandt de seks chauffører skyldige, men valgte at sætte bøderne ned til mellem 2.000 og 6.000 kroner.

Chaufførerne nægtede sig skyldige i at have kørt pirattaxa, men hævdede, at der var tale om samkørsel. Tre af de seks ville dog ikke udtale sig i retten - men ingen har benægtet, at have kørt for Uber.

Kan ende med lukning

Retten havde imidlertid en anden mening og fastholdt, at chaufførerne skal idømmes bøder for taxakørsel.

- I alle 6 sager fandt en enig domsmandsret det bevist, at de tiltalte havde haft passagerer, som havde bestilt tiltalte til kørsel via Uber-app, og som dermed skulle betale for kørslen efter Ubers takster, i et køretøj, som ikke var godkendt og registreret til taxikørsel, står der i dommen.

Sagerne kan blive skæbnesvangre for den amerikanske transporttjeneste, der kan ende med at måtte trække den såkaldte Uberpop-tjeneste af markedet i Danmark, hvis også eventuelle ankesager tabes.

På forhånd havde begge forsvarere erklæret, at en eventuel dom ville blive anket.

Uberpop-konceptet går ud på, at det er almindelige private bilister, der kører med passagerer i deres egne biler og tjener lidt på det. Uber leverer en app, der fungerer som taxicentral, taxameter og betalingsløsning - og snupper et gebyr på 20 procent af turens pris.

Priserne stiger med efterspørgslen

Systemet rummer også en funktion, hvor kunder og chauffører får karakter af hinanden, og et fænomen kaldet 'surge pricing', hvor priserne stiger, hvis efterspørgslen efter en tur er større end udbuddet.

Netop surge pricing var et af de forhold, anklager Elisabeth Boserup trak frem under sagen som eksempel på, at der er ikke er tale om samkørsel, men om taxi-kørsel, hvor chaufføren tjener på det.

Tjenesten har vakt harme hos både den etablerede taxi-branche og hos fagbevægelsen. Taxi-chaufførerne har raset over at Ubers chauffører ikke underkaster sig de regler, der normalt gælder for taxi-kørsel, og derfor ikke yder fair konkurrence.

Sagen mod de seks chauffører har været et tilløbsstykke, hvor der var langt flere tilskuere end der var plads til i retten - også selv om retten tog den største retssal i brug.

Problemer i udlandet

Danmark er langt fra det første land, hvor Uber kommer i modvind. I maj måtte Uber trække Uberpop-tjenesten af det svenske marked efter en række lignende sager, og sidste år måtte Uber droppe Uberpop i Tyskland efter flere domme.

En stribe andre lande har også ført sager mod Uber, og i Paris måtte Uber sågar se sine kontorer ransaget af politiet, alt imens direktørerne blev anholdt og fik bøder. I de fleste lande har sagerne haft samme karakter som i Danmark - og omhandlet, at chaufførerne kører uden tilladelser og godkendelser.