Carlsberg har solgt mere, selv om det russiske marked er presset

Carlsbergs omsætning i Rusland gik frem med 20 procent i første kvartal, selv om markedet er presset.

Carlsbergs salg steg en smule i de første tre måneder, og det skete især i Rusland. (Foto: søren bidstrup © Scanpix)

For en sjælden gangs skyld er Rusland et lyspunkt for den danske bryggerigigant Carlsberg. Salget steg to procent de første måneder af året, men omsætningen faldt til 13,0 millioner kroner på grund af valutakurserne.

Det var resultatet af, at mængderne faldt med to procent til 29,3 hektoliter, men at prisstigninger og salg af dyrere øl hjalp omsætningen frem.

På den absolut lyse side gik omsætningen i divisionen Østeuropa, der har været hårdt plaget af krig, sanktioner mod Rusland og rublens voldsomme deroute, frem med 20 procent.

- Vi vurderer, at de østeuropæiske ølmarkeder faldt med et midt encifret procenttal. Vi opnåede volumenvækst i Rusland, Ukraine og Kasakhstan. Den russiske volumenvækst skyldtes primært det nemme sammenligningsgrundlag, skriver Carlsberg.

Bag fremgangen i Østeuropa var en vækst i ølmængderne på seks procent og en solid forbedring af salget af dyrere øl og prisstigninger.

I Vesteuropa, Carlsbergs langt største marked, faldt omsætningen med tre procent da der blev købt syv procent mindre af bryggeriets produkter målt i liter.

Samlet set er koncernen dog godt tilfreds med udviklingen og fastholder sin forventning om at øge sit driftsresultatet en smule i år.