Carlsberg massivt ind i Indien

Carlsberg har i flere år luret på det indiske marked med over en milliard indbyggere. Men 2008 blev året, hvor Carlsberg endelig slog til.

(© DR)

Samtidig med at Carlsberg i fuld offentlighed udkæmpede slaget om det russiske ølmarked med en fjendtlig overtagelse af bryggeriet Scottish & Newcastle, var Carlsberg i al stilhed i gang med at udrulle planen for indtagelsen af Indien.

Carlsberg har i flere år luret på det indiske marked med over en milliard indbyggere. Men 2008 blev året, hvor Carlsberg endelig slog til.

Med investeringer på 500 millioner danske kroner har Carlsberg gang i fire bryggerier i Indien.

Svært at sælge øl

Et i Aurangabad near Mumbai med en kapacitet på 500.000 hl, et i Alwar med en kapacitet på 450.000 hl, et i Kolkata i samarbejde med lokale partnere og endelig et bryggeri nord for Delhi med en kapacitet på 150.000 hl.

At bygge et bryggeri, der laver samme velkendte Carlsberg kvalitetsøl som i andre lande, er nærmest en smal sag for Carlsberg. Noget helst andet er at sælge øl i et land som Indien.

- Inderne drikker i gennemsnit kun cirka en liter per person - om året. Og der er al mulig grund til at antage, at det tal vil stige støt de kommende år, siger Pradeep Gidwani, adm. Dir. For South Asia Breweries, der er Carlsbergs brohoved ind i Indien.

Tilfreds med markedsandel

Selskabet blev etableret i november 2006, og ejes med 45 procent af Carlsberg, 10 procent af Industrialiseringsfonden for Udviklingslande, mens Carlsbergs partner i Sri Lanka, The Lion Brewery ejer resten.

Fra det nye hovedkvarter i Delhi fortæller Pradeep Gidwani, at Carlsberg allerede i år har opnået en markedsandel på 5-8 procent, hvilket han er stærkt tilfreds med.

Men det er en kamp op af bakke hele vejen.

Ikke alle må distribuere øl

Først og fremmest er der distributionen. Når først øllet er brygget skal det jo ud til kunderne.

I hovedstaden Delhi med over 15 millioner indbyggere skal det hele gå gennem et selvstændigt distributionsselskab, der har lov til at distribuere alkohol.

Her læsses bilerne med Carlsberg-øl med håndkraft og bliver simpelthen båret fra lageret ud på lastbilen.

700 steder må sælge øl

Trafikken i Delhi er et mareridt for de fleste, men selv om det er en millionby, er det kun ganske få steder, lastbilen skal køre hen.

I Delhi er der nemlig kun 700 steder, internationale hoteller og restauranter inklusive, hvor det er tilladt at sælge øl. Til sammenligning er der i Shanghai 83.000 steder, man kan købe øl.

Supermarkedet findes ikke. Det inderne kalder et supermarked vil en dansker kalde en stor købmand. Her er der en lille specialafdeling, der sælger øl. Derudover er der specielle liquor-stores eller spiritus-butikker. Er der mere end ti kunder derinde ad gangen er der trængsel.

Forbudt at drikke offentligt

Men så mange er der nu sjældent. For det er også forbudt at drikke offentligt i Indien.

- Folk drikker enten i parker, i deres biler, på toilettet eller derhjemme, hvis familien ikke ser det, fortæller en kunde i en af spiritus-butikkerne.

Han har til gengæld ikke noget mod at fortælle, at han har prøvet Carlsbergs øl, og han kan lide den.

- Den er mild, faktisk så mild at selv kvinder kan drikke den, siger han.

Licens til benzinstationer

Det er måske ment som en opmuntring til Carlsberg, der udover ovennævnte problemer har mange andre at slås med i Indien.

Reglerne for mærkning af ølflaskerne er forskellig fra stat til stat, det samme er afgifterne og flere steder skal der betales told, når øllet fragtes fra en stat til en anden. Men Carlsbergs direktør vælger at se de små fremskridt, der trods alt også sker.

- En række udvalgte benzin-stationer her netop fået licens til at sælge øl. Og det er faktisk et drastisk skridt fremad her i Indien, siger Pradeep Gidwani, adm. Dir. For South Asia Breweries.

Facebook
Twitter