Casper Schrøder: Nu siver corona-virkeligheden ind i verdens virksomheder - også hos Mærsk

A.P. Møller - Mærsk melder sig nu i rækken af virksomheder, der melder om dybe konsekvenser.

"Der er ingen, der taler om corona," lød det for en måneds tid siden på magtmødet Davos i Schweiz. Nu begynder den kinesiske virus at gøre ondt på globale selskaber. (Foto: Niels Christian Vilmann © Scanpix)

Det er ikke værre end en almindelig influenza, det kommer ikke til at betyde det store for vores forretning.

Sådan lød den umiddelbare reaktion blandt flertallet af direktører, investorer og økonomer, da verden blev opmærksom på corona-virus for en måneds tid siden.

Selv var jeg for en lille måned siden i Schweiz til det årlige økonomiske topmøde World Economic Forum i den lille by Davos, hvor globale ledere hvert år mødes i tusindtal for at drøfte verdens tilstand.

Stort set ingen af dem ofrede opmærksomhed på den nye sygdom i Kina, og da jeg mødtes med cheføkonomen for en af verdens største finanshuse var hans vurdering, at de økonomiske effekter ville være ret begrænsede.

- Når jeg går til middage her og taler med vores forretningsforbindelser, så bliver der talt om alt muligt - men der er ingen, der taler om corona, fortalte han.

Corona siver ind

Helt anderledes ser det ud i dag. Både virksomheder og økonomer har justeret deres prognoser, der nu bærer tydelige præg af corona.

Og stod topmødet i Davos til at skulle afholdes nu, ville det formentlig blive aflyst, sådan som vi har set en række store kongresser og konferencer blive det på det seneste.

I hvert fald ville det blive et bizart maskebal i alperne, hvor den globale elite skulle føre samtalen gennem hygiejniske mundbind og gennem en tåge af håndsprit.

Særlig den seneste uge synes coronavirkeligheden at være sivet ind i verdens virksomheder.

Som økonom Philipp Schröder sagde onsdag, da han gæstede vores ugentlige radioprogram Følg pengene på P1:

- Havde du spurgt mig for en uge siden, så ville jeg ikke være så bekymret. Men det er jeg i dag.

Når Mærsk i dag fremlægger årsrapport på Esplanaden i København, så retter den store opmærksomhed sig da heller ikke mod milliardoverskuddet for 2019, men mod direktør Sørens Skous ærlige melding om, at coronavirus vil ramme forretningen i 2020.

Ikke at det vil udløse et underskud, men udbruddet vil formentlig dæmpe aktiviteten i en sådan grad, at det vil kunne aflæses tydeligt i det kommende regnskab fra den danske fragtgigant.

Direktør Søren Skou tror dog på, at handelsaktiviteten vil vende tilbage snart i et kraftigt ryk.

A.P. Møller - Mærsk er langt fra de eneste, der taler med alvorlige miner om coronas effekter.

Det vakte opsigt, da Apple tidligere på ugen meddelte, at corona vil ramme virksomhedens indtjening, fordi det trækker ud med at få gang i firmaets fabrikker i Kina igen efter myndighedernes beordrede lukning i forlængelse af det kinesiske nytår.

Alverdens økonomer kan advare om mulige risici, men når ledelsen i en af vedens mest succesfulde virksomheder taler, så vejer ordene tungt.

Rammer økonomisk hårdere end SARS

På trods af at corona-virus tilsyneladende er langt mindre farlig end for eksempel SARS-virusset, der havde en langt højere dødelighed, så kan de økonomiske konsekvenser denne gang blive langt større.

Årsagen er de meget håndfaste restriktioner for at begrænse udbruddet, som Kina og andre lande har indført. Restriktionerne er en bremse på den ellers konstante strøm af varer og mennesker på tværs af kloden, som er hele grundlaget for forbrug og forretning over alt i verden.

Med andre ord, så viser de globale forsyningskæder sig uhyre sårbare, når der opstår problemer i enkelte led af kæden.

Den danske virksomhed Logitrans er et godt eksempel på problematikken. Logitrans kommer fra Ribe og laver transportmateriel som for eksempel palleløftere, og gør det med stor succes på verdensmarkederne. For dem er det helt naturligt at have både en fabrik i store Kina og i lille Danmark.

Logitrans' fabrik i Kina er genåbnet og klar til at producere. Men hvad nytter det, når en underleverandør, der står for overfladebehandlingen af produkterne, ikke er oppe at køre endnu. Selv det mindste tandhjul kan få betydning for hele transportbåndets evne til at virke.

Administrerende direktør i Mærsk, Søren Skou, om coronavirusset:

Eller tag Jaguar Land Rover i Storbritannien, der producerer mange af deres komponenter i Kina for så at benytte dem i produktionen i Europa. Kinesiske fabrikslukninger har betydet mangel på komponenter og problemer med at få dem til Europa, så man nu i følge Financial Times sender dem i kufferter på rutefly for at sikre forsyningerne og undgå produktionsstop i Europa.

Corona-udfordringen viser, at global succes som virksomhed også handler om at være i stand til at omstille sit produktionsapparat hurtigt og effektivt.

Hvornår går det over?

Intet tyder på, at corona er en permanent tilstand. Tal viser, at udbruddet nu er på retræte, når man ser på antallet af smittede, og restriktionerne vil også blive helt hævet på et tidspunkt.

Det store spørgsmål er, hvornår det går over. Apple var ærlige i deres udmelding - det tager længere tid, end de lige havde regnet med.

Mange virksomheder og økonomer har fremført argumentet om, at ja, corona har sendt den økonomiske aktivitet i gulvet med et brag, men den vil rejse sig lige så hurtigt igen og indhente det tabte på ingen tid.

Ligesom de kinesiske myndigheder er i stand til at beordre en lukning af landets fabrikker, så er de også i stand til beordre massivt overarbejde.

Apples melding tyder dog på, at helt så let kommer det ikke til at gå. En ting er sikkert, Søren Skou og Mærsk er nu helt klar over, at corona skal man tage langt mere alvorligt end en almindelige omgang sæsoninfluenza.