Chefer bør bremse over-motiverede ansatte

Mange ledere mener, at det er medarbejdernes egen skyld, at de er stressede, viser en ny undersøgelse. Men cheferne har selv et ansvar for at mindske medarbejdernes stress, lyder det fra flere eksperter.

Når ansatte bliver stressede kan de takke sig selv, mener mange chefer.

En ny undersøgelse fra Dansk Erhverv konkluderer, at det i høj grad er medarbejdernes eget engagement, der gør dem stressede.

- Mange medarbejdere er så engagerede, at de sætter overliggeren højere, end det er nødvendigt. Selv om virksomheden har regler for, hvornår man bør tjekke mails og have mobilen tændt, så overholder de dem ikke, siger Kira Brøndholt Johnson, fagchef i Dansk Erhverv til Radioavisen.

Hun kalder de topengagerede medarbejdere en "bittersød" glæde for virksomhederne, fordi de risikerer at brænde ud.

Ikke opgaven voksen

Men Henrik Sørensen, der er lektor i organisationsteori ved Århus Universitet mener, at det er cheferne, som ikke er deres opgave voksen.

- De har misforstået, hvad fremtidens ledelse går ud på. Det handler ikke længere om, at man skal motivere sine medarbejdere. Mange medarbejdere er overmotiverede i dag. Derfor handler det tværtimod om, at man som leder skal kunne begrænse sine medarbejderes engagement, siger han til dr.dk/penge.

Samme melding lyder fra arbejdspsykolog Einar Baldursson fra Ålborg Universitet. Han mener heller ikke, at cheferne er gode nok til at forhindre stress.

- Når medarbejderne bliver selv-motiverende, så er det ledelsens opgave at skabe overblik og bidrage til mere realistiske målsætninger, siger han til Radioavisen.

Facebook
Twitter