Chipproducenter er blevet ramt af den perfekte storm: Dansk designikon oplever længere leveringstid og højere priser

Efterspørgslen på mikrochips stiger, men der bliver ikke produceret nok af de små komponenter.

De eftertragtede mikrochips skal bruges for at producere alt fra fjernsyn til spillekonsoller. (Foto: Henning Bagger © Scanpix Denmark)

Vi tager det for givet, at teknikken fungerer, når vi brygger kaffe, sætter os ind i bilen eller surfer på nettet på computeren eller smartphonen.

Men lige nu er elektronikken kommet under alvorligt pres, og virksomheder verden over river sig i håret over produktionstab på adskillige milliarder kroner.

Der mangler nemlig mikrochips, semikonduktorer eller halvledere, som de også bliver kaldt, fordi producenterne ikke kan følge med efterspørgslen.

En blanding af coronapandemien, mangel på arbejdskraft og produktionsfaciliteter og en øget efterspørgsel har sammen skabt den perfekte storm for de bittesmå elektronikkomponenter.

- Det er et noget sværere marked, og noget hårdere arbejde end normalt at få fat i dem, siger Nikolaj Wendelboe, der er finansdirektør i den danske elektronikvirksomhed Bang & Olufsen (B&O).

I B&O indgår mikrochips i stort set alle dele af produkterne. Det er de små chips, der styrer forbindelsen til wifi, bluetooth og batterimåleren, der viser, hvor meget strøm, der er tilbage på en enhed.

- Uden mikrochips kan man ikke lave en højtaler eller hovedtelefon anno 2021, siger Nikolaj Wendelboe.

Især i bilbranchen går manglen på mikrochips ud over produktionen og det kommer til at blive et større problem i fremtiden, forklarer Morten Springborg, der er investeringsekspert i C Worldwide Asset Management.

I biler indgår mikrochips både i eldrevne biler og selvkørende teknologi, men også i elektriske komponenter som instrumentbrættet i en helt almindelig bil – eller i radioen.

- Hvis man har en Tesla i dag, er der op mod ti gange flere mikroprocessorer end i en tilsvarende forbrændingsmotorbil i dag, siger han.

B&O tjener penge, når deres lydanlæg bliver brugt i en bil. Og man kan man mærke, at manglen på mikrochips lægger begrænsninger på bilproduktionen.

- Når der bliver produceret færre biler, tjener vi også færre penge på vores licensforretning, og på den måde kan vi tydeligt mærke, at der er mangel på mikrochips i bilproduktionen, siger Nikolaj Wendelboe.

Behovet for at øge produktionen af mikrochips gælder verden over, og blandt andet den amerikanske senator Bernie Sanders har italesat problemet og de potentielle konsekvenser:

Dyr produktion og stor efterspørgsel giver dyre produkter

Så der er brug for en løsning. Men den er ikke helt så let at få øje på.

Det nemme svar ville være blot at producere flere mikrochips eksempelvis ved at virksomhederne, der bruger de små komponenter, selv kunne producere dem.

Men det ville blive en alt for dyr fornøjelse for langt de fleste af verdens største virksomheder, siger Morten Springborg.

- Hvis man skal lave en ny fabrik til produktion af de mest avancerede chips, så taler vi cirka 122 milliarder kroner.

Han understreger, at der er forskel på at producere mikrochips til brug i biler og de mest avancerede chips til iPhones og datacentre.

Det er blandt andet produkter som Bang & Olufsens hovedtelefoner, der kan blive både dyrere og få længere leveringstid. (Foto: STAFF © Ritzau Scanpix)

I mellemtiden stiger priserne på de forskellige komponenter dog, og for en såkaldt batterimålerkomponent er prisen steget fra cirka 9 til 122 kroner i den seneste tid.

Prisstigningerne har fået B&O til at hæve prisen på tværs af produktporteføljen med 1-2 procent samtidig med, at man har øget indsatsen for at få fat i de mikrochips, der nu er på markedet.

Det gør man ved at pleje forholdet til producenterne af B&O's produkter, der står for at indkøbe mikrochipsene, og så har man oprettet et hold i Singapore, som afsøger markedet for komponenter til salg.

- Når vi finder dem, går vi ind og laver en hurtig aftale med sælgeren og køber dem, så vi kan sikre vores produktion, siger Nikolaj Wendelboe.

Men det er ikke altid lige let, for producenterne tilgodeser generelt de største kunder, som Apple, der købte mikroprocessorer for 354 milliarder kroner i 2020, hvilket er mere end den samlede bilindustri købte, forklarer Morten Springborg.

- Så det er klart, at når der kommer en knaphed, så ved producenterne godt, hvem der er deres bedste kunder, og det er Apple. Og selv Apple har haft problemer med at få nok mikrochips og har måttet udsætte deres nye iPhone, siger han.

I B&O regner man med, at situationen normaliserer sig i løbet af 2022. Men for en sikkerheds skyld er man i gang med at undersøge, om man kan ændre indmaden i højtalerne og hovedtelefonerne, så man kan komme udenom manglen på specifikke komponenter.

Morten Springborg tror, der kommer til at gå lidt længere tid endnu, så vi skal nærmere 2025, før situationen er normal igen.

- Jeg tror på, at det er forbigående og nok skal normalisere sig, men det kommer til at tage et par år. De senere år er chippene hvert år blevet bedre, hurtigere og billigere, og det har haft betydning for vores vækst. Hvis det ikke forsætter kommer det til på længere sigt at afspejle sig negativt i væksten, siger han.

Hør mere om manglen på mikrochips i dagens afsnit af Følg Pengene på DR Lyd:

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk