Christian sagde farvel til Danske Bank: Pludselig blev jeg bare én i mængden

Mange danskere vælger de store banker fra til fordel for de mindre banker.

Christian Lyngaae Saugman havde været kunde i Danske Bank i fem år, da han for et halvt år siden sagde farvel og tak til landets største bank.

- Konsekvenserne af hvidvasksagen har været, at vores rådgiver, som tidligere kunne træffe beslutninger selv, pludselig ikke kunne træffe nogen beslutninger. Han skulle nu spørge om lov til alt, siger Christian Lyngaae Saugman.

Han er en af de 11.000 privatkunder, der forlod Danske Bank i 2018. I først halvdel af i år har yderligere 13.600 privatkunder forladt banken.

Christian Lyngaae Saugman oplevede, at de gamle aftaler, han havde lavet med sin rådgiver, ikke længere gjaldt. Den forandring fik ham til at mærke, at han var kunde i en stor bank.

- Før følte jeg egentlig bare, at jeg var kunde hos Michael nede på Lyngby Hovedgade. Pludselig blev jeg bare én i mængden, siger han.

Og det fik ham til at gå på jagt efter en ny bank. Han indhentede tilbud fra tre banker, og valget faldt på Ringkjøbing Landbobank.

Siden han var barn, har Christian Lyngaae Saugman lidt på skift været kunde i enten Danske Bank eller Nordea. Det er altså første gang, at han skifter til en mindre bank. Dermed er han et meget godt billede på den tendens, der præger banksektoren for tiden. Danskerne vender de store banker ryggen til fordel for de mindre banker.

Efter fem år som kunde i Danske Bank har Christian Lyngaae Saugman skiftet til Ringkjøbing Landbobank. (Foto: Kimberly Victoria Johnson DR)

Netop Ringkjøbing Landbobank er en af de banker, som får mange nye kunder ind ad døren. I 2018 havde banken en vækst i udlån på 7 procent. Det er væsentligt mere end hele markedet, som kun voksede med 2,2 procent.

- Ringkjøbing Landbobank har fleksibilitet og super gode vilkår. Jeg har fået en god rådgiver, der forstår hele min økonomi. Det var det, der pludselig forsvandt i Danske Bank, siger Christian Lyngaae Saugman.

Ifølge Niels Lunde, chefredaktør på Børsen, er det, Christian Lyngaae Saugman oplevede, et grundlæggende problem for de store banker.

- Ovenpå den digitale bølge har de store banker ikke knækket koden for at skabe en nærhed til deres kunder. Kunderne har ikke en følelsesmæssig nærhed til de store banker. Det er i virkeligheden et af de store problemer for de store banker, siger han.

Facebook
Twitter