Coca-Cola tager 30 dages reklamepause på sociale medier

Sodavandsselskabet ønsker større "ansvarlighed" fra sociale medier i kølvandet på racismedebat.

Coca-Cola er en af de store spillere på verdensmarkedet for reklamer. (Arkivfoto.) (Foto: REUTERS/Soe Zeya Tun © Ritzau Scanpix)

Læskedriksgiganten Coca-Cola vil stoppe reklamer på sociale

medier
i mindst 30 dage.

Det gør selskabet, mens platforme verden over prøver at finde ud af, hvad de skal gøre med racistisk indhold.

- Racisme hører ikke hjemme noget sted i verden, og det hører ikke hjemme på sociale

medier
, siger James Quincey, direktør for The Coca-Cola Company, i en meddelelse.

Han siger, at virksomheder, der driver sociale

medier
, er nødt til at bidrage med "større ansvarlighed og transparens".

Vil ikke tilslutte sig bevægelse

Andre store selskaber har allerede boykottet sociale

medier
for at gennemtvinge ændringer i den måde, hvorpå
medierne
håndterer
hadefuldt indhold.

Coca-Cola vil bruge pausen til at "genoverveje deres

retningslinjer
for reklamer for at se, hvilke ændringer der er brug for", siger Quincey.

Sodavandsselskabet er en vigtig aktør på verdensmarkedet for reklamer.

Det meddeler, at "pausen" ikke betyder, at Coca-Cola tilslutter sig en bevægelse af grupper for sortes rettigheder i USA og borgerrettigheder i almindelighed.

Sammenslutningen, som blandt andet tæller den store borgerrettighedsgruppe for sorte NAACP, har

opfordret
selskaber til at stoppe med at reklamere på Facebook. Det er sket under
hashtagget
#StopHateForProfit.

Unilever sætter 2020 på pause

Målet med bevægelsen er at opnå bedre regulering af grupper, der opfordrer til had, racisme og vold på sociale

medier
.

Blandt andet fødevareselskabet Unilever, der står bag Lipton-teen og isen Ben and Jerry’s, har oplyst, at det vil stoppe reklamer på Facebook, Twitter og

Instagram
i USA. Det sker indtil slutningen af 2020 på grund af den "polariserede valgperiode".

Facebook oplyste fredag, at det ville forbyde "en bred kategori af hadefuldt indhold" i reklamer, mens det sociale medie fortsat kæmper med at finde en passende respons på kritikken af, hvordan det

håndterer
hadefulde opslag.

/ritzau/AFP

Facebook
Twitter