Coop vil være de bedste i verden: 4.000 emballager skal udskiftes

- Vi vil have den mest ambitiøse og bæredygtige emballagestrategi, siger ansvarlighedsdirektør.

I Super Brugsen, der er en del af Coop-koncernen, skal emballagen i fremtiden være langt mere miljørigtig. (Foto: Jeppe BjøRn Vejlø © Scanpix)

Emballagen på tusindvis af varer skal i den kommende tid vendes og drejes for at se, hvordan de kan gøres mere miljøvenlige.

Det er en del af Coops nyeste miljøstrategi, hvor plastik, metal og glas vil blive erstattet af pap, papir og bioplast, og plastik-forbruget skal reduceres med 25 procent.

- Det er vores ambition at blive de bedste i verden, og vi synes, at vi lægger rigtig godt for land med den strategi, vi har. Vi vil have den mest ambitiøse og bæredygtige emballagestrategi for alle vores varer i Coop, siger Signe Frese, der er ansvarlighedsdirektør i koncernen.

I alt er det Coops ambition at udskifte emballagen på cirka 4.000 produkter. Den nye emballage skal kunne genanvendes og skal også være med til at reducere madspild.

- Emballage har en stor miljøpåvirkning, og vi i Coop kan faktisk gøre en stor forskel ved at se på, hvordan vores emballage kan blive endnu mere genanvendelig og miljørigtig, siger Signe Frese fra Coop.

Forbrugerekspert: En kamp om forbrugernes hjerter

Bæredygtigt forbrug er et højaktuelt emne for danske virksomheder, og derfor er det langt fra tilfældigt, at Coop nu melder en ny strategi ud i bæredygtighedsræset.

Det vurderer Dorte Wimmer, der er forbrugerekspert hos Retail Institute Scandinavia.

Hun henviser blandt andet til en stor international undersøgelse, der viser, at otte ud af 10 danskere siger, at de har fokus på et bæredygtigt forbrug.

- Det er blevet vigtigt, at man som kæde ikke bare er blevet sat i verden for at tjene penge. Man skal også have holdninger og passe på samfundet, siger forbrugereksperten.

Ifølge Dorte Wimmer er Coops udmelding om mere bæredygtigt emballage den seneste bølge, der er skyllet ind over Danmark, som omhandler bevidsthedsforbrug.

Hun nævner blandt andet, at man tidligere har set en genbrugsbølge, har haft stor fokus på deleøkonomi og endelig har fået øget fokus på at mindske madspild.

Derfor er det også en kold økonomisk kalkule, når Coop sætter hårdt ind mod emballage og plastik.

- Hvis man vinder kampen og får positioneret sig, så vinder man forbrugernes hjerter og derved også en lille smule mere af deres pengepung. Det gælder om at være rigtig hurtig, fordi de andre lurer det lynhurtigt. Jeg er ret sikker på, at når Coop kommer ud med det her, så går der ikke ret lang tid, før vi også hører for andre supermarkedskæder, siger Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia.

Facebook
Twitter