Cyberangreb lægger Mærsk-havne ned på ubestemt tid: Alt står stille

Mærsk har problemer med håndteringen af containere og har ikke en tidsplan for, hvornår situationen løser sig.

- På nuværende tidspunkt er vi ikke i stand til at tage nye ordrer fra vores kunder, siger Vincent Clerc, kommerciel direktør i Mærsk Line. (Foto: ALY SONG © Scanpix)

Mærsk har stadig ingen tidsplan for, hvornår virksomheden har ryddet alle problemer af vejen efter det globale cyberangreb, som ramte Mærsk i går.

Det fortæller Vincent Clerc, kommerciel direktør i Mærsk Line, som frygter, at virus kan sprede sig, hvis virksomheden sætter gang i de nu lukkede it-systemer for tidligt.

- Vi er meget forsigtige, og vi har ikke alle detaljer på plads i en tidsplan for, hvornår vi kommer op igen, siger han.

Cyberangrebet har blandt andet betydet, at arbejdet i flere af Mærsks containerterminaler rundt om i verden står stille lige nu.

- Vi kan basalt set ikke fortælle folk, der arbejder i terminalerne, hvilke containere de skal tage, bringe til kranen og lægge på skibet, siger den kommercielle direktør.

Det har ikke været muligt at få oplyst fra Mærsk, hvor mange af virksomhedens 76 havneterminaler der er påvirket som følge af cyberangrebet.

Den kommercielle direktør fortæller, at det er Mærsk selv, der har lukket ned for de it-systemer, som styrer arbejdet i havneterminalerne.

Mærsks it-afdeling arbejder stadig på at gå alle it-systemer igennem for at finde ud af i hvilket omfang, de er inficeret.

- Lige nu har vi ikke en præcis liste over de systemer, der er blevet inficeret. Det er derfor, at vi tog beslutningen om at lukke det hele ned for at undgå yderligere problemer, siger Vincent Clerc.

Mærsk valgte selv proaktivt at lukke flere it-systemer ned, da selskabet i går blev ramt af et cyberangreb, siger Vincent Clerc, kommerciel direktør i Mærsk Line.

Kan ikke tage nye ordrer ind

Mærsks forretning er også påvirket af cyberangrebet.

- På nuværende tidspunkt er vi ikke i stand til at tage nye ordrer fra vores kunder, og vi har også store problemer med at håndtere de ordrer, som vi tog ind, lige inden systemerne gik ned, siger den kommercielle direktør og uddyber:

- Alt afhængig af hvor langt tid det tager os at genoprette vores infrastruktur, kan det godt skabe forsinkelser for en del af de ordrer, vi har inde, tilføjer han.

Virksomheden forsikrer, at de gør alt for at få styr på situationen.

- Det føles som en stor, global storm, og det er virkelig "alle mand på dæk" hos os for at få vores infrastruktur op at køre igen så hurtigt som muligt. Vi gør alt, hvad vi kan for at minimere konsekvenserne for vores kunder og medarbejdere, lyder det fra Vincent Clerc.

Medarbejderne har blandt andet grebet deres mobiltelefoner og sociale medier for at være i kontakt med kollegerne om, hvordan situationen skal håndteres, nu hvor flere af it-systemerne er lukket ned.

Det er ikke alle dele af Mærsks forretning, som er ramt af cyberangrebet, fortæller den kommercielle direktør.

- En del af A. P. Møller Gruppen er ikke blevet ramt af angrebet. Vores energifirma arbejder normalt, men for Mærsk Line, Damco og for AP Møller Terminals har der været en del forstyrrelser i vores forretning siden i går, siger Vincent Clerc.

Han fortæller samtidig, at der er kontakt til medarbejdere på boreplatformene, og at besætningen på Mærsks skibe er i sikkerhed.

- Allerede fra i går var vi i stand til at være i kontakt med alle vores platforme. Alle vores kolleger er i sikkerhed. Der har ikke været noget sikkerhedsproblem, siger han og tilføjer:

- Det er det samme for alle vores skibe og vores besætning, som er til søs. Vi er i kontakt med alle skibe og har sikret os, at der ikke er fare for deres sikkerhed.

Virksomheden vil ikke kommentere, om den har forsøgt eller har betalt løsepenge for at få it-systemerne låst op efter cyberangrebet i går.

De ramte Mærsk-divisioner

  • Cyberangrebet har forstyrret driften markant i de tre Mærsk-divisioner Mærsk Line, AP Møller Terminals og Damco.

  • Mærsk Line er verdens største container-fragtfirma, der sejler med 639 skibe over hele verden og har 32.000 ansatte.

  • AP Møller Terminals driver blandt andet 76 havneterminaler i over 30 lande og har 23.000 ansatte.

  • Damco står for logistik og har 11.000 ansatte.

  • I alt er der 87.000 mennesker ansat i Mærsk-koncernen.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk