Danfoss-selskab reklamerer med russisk super-krigsskib som kunde

Eksperter kritiserer mulig dansk forretningsforbindelse til den russiske flåde.

Korvetten Merkury skal et blive slagkraftigt krigsskib med kanoner, missiler og torpedoer. Det er endnu ikke færdigbygget. Dette er en illustration. (Foto: Kilde: Almaz Design Bureau)

Skibet er 109 meter langt og tungt bevæbnet med kanoner, missiler og torpedoer.

Dets våben kan ramme sine mål på lang afstand med stor præcision og voldsom slagkraft til vands, til lands og i luften.

Bagerst kan helikoptere og droner lande og lette, og mindre både kan sættes i vandet, mens avancerede radarer og sensorer overvåger omgivelserne for truende skibe, fly og ubåde.

På bølgerne holder skibet sig skjult for fjendens systemer med særlig stealth-teknologi i skroget, der får eksperter til at tale om et usynligt skib.

Korvetten Merkury er endnu ikke færdigbygget, men skal være et moderne og højteknologisk super-krigsskib og et af den russiske flådes stærkeste våben i krig på havet.

- Det er en videreudvikling af de korvetter, som de har allerede i dag. De skibe er enormt vigtige for den russiske flåde, siger Anders Puck Nielsen, der er militærforsker ved Forsvarsakademiet.

Krigsskib med dansk forbindelse

Merkury er russisk, men korvetten har tilsyneladende en dansk forbindelse.

Det viser research, som DR har lavet i samarbejde med Danwatch.

Et af den danske industrigigant Danfoss’ russiske datterselskaber reklamerer med krigsskibet på en liste over kunder.

Det sker i salgsmateriale fra den russiske varmeveksler-fabrik Ridan, som Danfoss købte for 15 år siden, og som i dag er et udenlandsk datterselskab i den danske koncern.

I salgsmaterialet fra Ridan finder man en liste over kunder til varmevekslere i skibsindustrien. Blandt kunderne på listen er virksomheden Zvezda, der blandt andet bygger gearsystemer til skibe. I tilknytning til Zvezda er der på listen opført nummeret 20386, der er det militære projektnummer for byggeriet af korvetten Merkury, som Zvezda er underleverandør til.

Det fremgår af Ridans salgsmateriale, at det drejer sig om komponenter til køling i forbindelse med gearsystemer.

Ifølge listen havde Ridan Zvezda og byggeriet af krigsskibet som kunde i 2019.

Danfoss ønsker ikke at stille op til interview, men bekræfter i et skriftligt svar, at Ridan har solgt varmevekslere til brug i flere af den russiske flådes skibe.

- Vi kan bekræfte, at Ridan solgte varmevekslere til flere skibsværfter indtil Ruslands invasion af Ukraine, skriver Danfoss.

Danfoss kan dog ikke umiddelbart bekræfte, at Ridan har solgt komponenter til brug i krigsskibet, på trods af at det russiske datterselskab selv skriver det i sit eget salgsmateriale.

- Ridans marketingsdata stemmer ikke overens med salgsdata, skriver Danfoss.

Danfoss bekræfter i deres skriftlige svar, at der i et tilfælde er solgt varmevekslere til underleverandøren Zvezda, men at det skete i 2016, og at det ifølge Danfoss’ egen undersøgelse ikke fremgår af ordren, om den er til brug i byggeriet af korvetten.

Salgsmaterialet kunne indtil for nylig findes på Ridans hjemmeside, men er forsvundet efter DR og Danwatchs henvendelse til Danfoss.

Rejser røde flag

Danfoss’ forbindelse til det russiske militær møder kritik fra eksperter i virksomheders etik og erhvervslivets overholdelse af menneskerettigheder.

- Danfoss har overtrådt nogle grundlæggende principper. Det er et problem, hvis de ikke har råbt vagt i gevær og prøvet at stoppe det, siger Jacob Dahl Rendtorff, professor i virksomhedsetik fra RUC.

Afdelingsleder Elin Wrzoncki fra Institut fra Menneskerettigheder ser også kritisk på en dansk virksomhedskoncerns mulige forretninger med den russiske flådes skibe.

- Det rejser alvorlige røde flag at have forretningsforbindelser til militæret. Det er veldokumenteret, at militæret har været involveret i overtrædelse af internationale menneskerettigheder, siger hun.

'Danfoss er dobbeltmoralsk'

Forretningsforbindelserne til det russiske militær er sket på trods af, at Danfoss har tilsluttet sig principperne i FN's retningslinjer for menneskerettigheder og erhvervsliv.

Her forpligter virksomheder sig til at gøre alt, hvad de kan for at undgå at medvirke til krænkelse af menneskerettigheder.

Danfoss har også skrevet sin egen ”etik-håndbog”, som virksomhedens medarbejdere skal følge overalt i verden, også i datterselskaber som Ridan. I bogen kan medarbejdere læse, at Danfoss ikke vil lave forretning, hvis det er i risiko for at være på kant med menneskerettighederne.

- Danfoss vil ikke gennemføre salg, hvis vores services eller produkter er i fare for at blive misbrugt eller kan medvirke til at overtræde internationale menneskerettigheder, hedder det i håndbogen.

Påbegyndelsen af byggeriet af korvetten Merkury blev markeret på Severnaya-værftet i 2016. (Foto: Kilde: Almaz Design Bureau)

Rusland har siden 2014 været underlagt en international våbenembargo og er blevet fordømt af FN’s generalforsamling for annekteringen af Krim-halvøen i Ukraine. FN-fordømmelserne har rettet sig mod overtrædelse af menneskerettigheder på Krim og militarisering af halvøen.

Administrerende direktør i Danfoss, Kim Fausing, taler direkte om virksomhedens forpligtelse i forhold til menneskerettigheder i en video på Danfoss’ hjemmeside fra 2018.

- At respektere menneskers rettigheder handler grundlæggende om ordentlighed. Det har i 75 år været en del af Danfoss' DNA, og det værner vi om den dag i dag, siger Kim Fausing i videoen.

Professor i virksomhedsetik Jakob Redentorff ser en klar overskridelse af Danfoss’ egne etiske retningslinjer og de FN-principper, som virksomheden har tilsluttet sig.

- Man fremstiller sig som meget etisk og socialt ansvarlig, og så når vi kommer ned i en konkret sag, så viser det sig, at man overhovedet ikke har været socialt ansvarlig, siger han.

- Danfoss er dobbeltmoralsk. Man siger én ting og gør noget andet, siger han.

Danfoss-del i pansret køretøj

Danfoss er også tidligere blevet sat i forbindelse med russisk militærudstyr, da ukrainske tropper under motorhjelmen i erobret russisk pansret køretøj fandt en magnetventil med virksomhedens logo.

Danfoss oplyste i den forbindelse til DR, at virksomheden aldrig har solgt dele til brug i russiske militære køretøjer.

- Vi sælger ikke komponenter til russiske militærkøretøjer. Vi sælger ikke produkter udviklet til militæret. Vi har heller ikke datterselskaber, der sælger komponenter til russiske militærkøretøjer.

Oplysningerne fik Erhvervsstyrelsen til at åbne en undersøgelse af Danfoss-fundet i Ukraine.

Krigsskib led i Putins oprustning

Korvetten Merkury er et af de højest profilerede flådeprojekter i årevis.

Det militære skibsprojekt 20386 er led i en strategisk oprustning i det russiske militær, som gennem en årrække har arbejdet på at gøre sig uafhængig af dele fra virksomheden uden for landet.

En vigtig fase i byggeriet af korvetten blev fuldført i 2019 under overværelse af Ruslands præsident, Vladimir Putin, der besøgte Severanaya-værftet. Her fremhævede Putin i en tale netop korvetten sammen med en række andre militære skibsprojekter.

Ruslands præsident Vlaidmir Putin besøgte i 2019 værftet Severnaya i Skt. Petersborg, hvor korvetten Merkury bygges. (Foto: Kilde: en.kremlin.ru)

- Dele af korvetten Merkury, som er opkaldt efter et heltemodigt skib i Sortehavsflåden, vil blive samlet her på Severnaya-værftet, sagde Vladimir Putin.

- Jeg forventer, at tidsplanen for byggeriet bliver overholdt. Det er af enorm betydning for de ambitiøse planer om at styrke flåden til at troværdigt at kunne beskytte vores maritime grænser og beskytte vores interesser på verdenshavene, sagde Vladimir Putin.

Anders Puck Nielsen fremhæver nogle af fordelene ved korvetten.

- Som del af deres militærreformer har den russiske flåde fokuseret på bestemte kapaciteter, som er særligt vigtige, og korvetter er en af dem. Det er en billig kampplatform, hvor man kan få en stor slagkraft til en relativt billig pris, siger Anders Puck Nielsen, militærforsker ved Forsvarsakademiet.

Korvetten er tiltænkt et omfattende arsenal af den type våben, der spiller en vigtig rolle i krigen i Ukraine. Blandt andet Kalibr-missiler.

- Det er sådan nogle korvetter, der ligger i Sorterhavet og nu skyder missiler ind over Kiev og Lviv, siger Anders Puck Nielsen.

Merkury er ikke færdigbygget endnu, og det er usikkert, hvad status på det militære projekt er.

Det statslige nyhedsbureau Tass skrev sidste år, at skibets skrog nu er sat i vandet af skibsværftet Severnaya i Skt. Petersborg, og at man forventer en levering til flåden allerede i år. Andre kilder beskriver et stærkt forsinket projekt, der muligvis aldrig bliver færdigt.

Danfoss meddelte sidste måned, at man vil forlade Rusland, hvor man sidste år havde mere end 1.000 ansatte og et salg på to milliarder kroner. Det skal ske gennem ”en kontrolleret exit”, der også gælder Belarus.

- Danfoss har været til stede i Rusland siden 1993. Vores teams i Rusland og Belarus er fortræffelige, og det gør denne beslutning så meget sværere. Vi beklager beslutningen, men i den nuværende situation ser vi ikke andre muligheder, skrev Danfoss i pressemeddelelse i forbindelse med beslutningen.

Der er endnu ikke sat dato på, hvornår Danfoss er ude af Rusland.