Danmark skal til lommerne: Kæmpe SAS-redning koster os over fire milliarder

SAS skruer op for de grønne mål ovenpå stor redningsplan.

10 procent af SAS' jetbrændstof skal være bæredygtigt, og så skal der købes flere af de brændstofeffektive Airbus A320neo-fly. Sådan lyder den opdaterede forretningsplan fra SAS. På billedet den lidt ældre model A320ceo. (Foto: PAUL HANNA © Scanpix)

Redningsaktionen for SAS er omfattende og uden sidestykke i flykæmpens historie.

Vælger selskabets aktionærer den 25. august at stemme ja til redningsplanen, som i dag er blevet offentliggjort på den svenske børs, kan flyselskabet se frem til at blive polstret med hele 10 milliarder danske kroner.

Et enormt beløb, der tvinger de nuværende aktionærer til at acceptere et fald i deres ejerandel fra 100 til fem procent af selskabet.

- For aktionærerne er det et spørgsmål om pest eller kolera, og ved læsningen af det står det lysende klart, at den danske og svenske regering bærer denne her redning igennem, siger Jacob Pedersen, der er luftfartsanalytiker hos Sydbank.

Danmark skyder 4,3 milliarder kroner i SAS

Med planen stiger den danske stats ejerandel i SAS fra 14,2 til 20 procent af SAS.

Samtidig har de to stater givet håndslag på at udstede lån til SAS for over fire milliarder kroner.

Her står den danske stat til at indskyde det største bidrag på omkring 2,5 milliarder kroner gennem to såkaldte hybridobligationer.

- Det her er en bredere plan, og den danske stat skal til lommerne for at være med her. Men det er også lykkedes at få andre med til at redde selskabet, siger Jacob Pedersen.

Ifølge Finansministeriet koster redningen af SAS i første omgang Danmark op mod 4,3 milliarder danske kroner.

- Jeg er glad for, at regeringen sammen med alle Folketingets partier har valgt at bidrage til rekapitaliseringen af SAS. Dermed vil der være et stærkt grundlag for, at SAS også fremadrettet er på vingerne, siger finansminister Nicolai Wammen (S) i en pressemeddelelse.

Det grønne

Med offentliggørelsen af redningsplanen har SAS også udgivet en opdateret forretningsplan for de næste år.

Her fremgår det, at SAS nu skruer op for selskabets grønne omstilling. Blandt andet fremrykker SAS sit mål for, hvornår CO2-udslippet skal nedbringes med 25 procent, til 2025.

- En vigtig del af denne dagsorden er, at den løbende fornyelse af SAS' flåde fortsætter. I 2025 forventes SAS at bruge en af de yngste flåder i Europa med den mest miljøvenlige flytype i hvert segment, står der i selskabsmeddelelsen.

Blandt andet lægger SAS op til, at der skal købes op i det særligt brændstofeffektive fly, Airbus A320neo-fly, som SAS i 2018 bestilte yderligere 35 af til en samlet værdi af 25 milliarder kroner.

SAS har tidligere meldt ud, at selskabet kommer til at have mindst 80 Airbus A320neo i trafik i 2023.

AIRBUS A320NEO Antal fly: 30 Antal sæder: 174 Maks. takeoff-vægt: 77 tons Maks. last: 18 tons Længde: 37,6 m Vingespænd: 35,8 m Brændstofforbrug: 0,025 liter/sæde pr. km

- Jeg mener bestemt, det er realistisk at nå CO2-målene, men det bliver ikke gratis for SAS, og så meget flybrændstof er der heller ikke på markedet, siger Jacob Pedersen.

Han henviser til et andet led i forretningsplanen, hvor SAS vil stræbe efter en 'verdensførende position' i brugen af bæredygtige luftfartsbrændstoffer.

SAS-aktien falder 10 procent

Hvis SAS skal nå målet om at nedbringe CO2-udslip med 25 procent i forhold til 2025, skal 10 procent af brændstofforbruget hentes fra bæredygtige kilder.

- SAS har identificeret en mulighed for, at Skandinavien viser vejen og opretter en "miljøbaseret industri" vedrørende produktion af bæredygtigt brændstof. Dette kræver dog tæt samarbejde med interessenter fra flere brancher inden for Skandinavien og regler, der understøtter dette, skriver SAS.

I dag til middag falder SAS-aktien med 10,5 procent, og aktien handles nu til en kurs svarende til en markedsværdi på 2,1 milliarder kroner.

Facebook
Twitter