Danmarkshistoriens største byggekontrakt er underskrevet

Milliardkontrakterne på byggeriet af Femern-forbindelse er blevet underskrevet. Tysk godkendelse mangler fortsat.

Animation af den kommende Femern-tunnel (Foto: Femern A/S © Femern A/S)

Kontrakterne på Danmarkshistoriens største byggeri er blevet underskrevet.

Det skete i går, hvor Femern A/S og virksomhederne i de vindende konsortier skrev under på i alt fire kontrakter om at bygge verdens længste sænketunnel mellem Lolland og den tyske ø Femern.

Byggekontrakterne beløber sig i alt til knap 30 milliarder kroner.

Danske virksomheder med til at bygge

Den danske entreprenørvirksomhed Aarsleff er en del af det konsortium, der skal bygge selve tunnel-elementerne og ramper og portaler.

Ifølge Børsen er der 3,7 milliarder kroner i vente til Aarsleff.

Derudover er danske Cowi rådgiver for konsortiet.

Forsinket på grund af klage

Kontraktunderskrivelsen skulle efter planen være sket for et par uger siden. Men de blev aflyst i sidste øjeblik, fordi to af de tabende entreprenører indgav en klage over udbudsprocessen.

Femern A/S ville kigge nærmere på klagen før de ville skrive kontrakterne under. Det har de tilsyneladende gjort nu. I hvert fald valgte de altså at skrive kontrakterne under i går i al stilfærdighed uden at informere pressen på forhånd.

Det har ikke været muligt at få Femern A/S i tale om forløbet og selskabets syn på klagen over udbudsprocessen.

Skal vente på tysk godkendelse

Selvom kontrakterne nu er underskrevet, kan byggeriet endnu ikke gå i gang.

For Tyskland har endnu ikke godkendt byggeriet, så kontrakterne er betinget af at der kommer en tysk godkendelse, hvilket formentlig vil tage nogle år endnu.

Facebook
Twitter