Dansk Erhverv: Handel med rugbrød og mælk går trægt på nettet

Vi gider ikke betale prisen for at få varer leveret til døren, mener konsulent.

Alt fra toiletpapir til specialøl kan findes og bestilles fra hylderne hos supermarkeder på internettet. Men mange af os går hellere i en fysisk butik, mener Dansk Erhverv. Arkivfoto. (Foto: Sophia Juliane Lydolph © Scanpix)

Mens dankortet svinges lystigt rundt om i landets supermarkeder, så går handlen med dagligvarer på nettet mere trægt.

Det skriver Jyllands-Posten.

Ifølge et estimat, som Dansk Erhverv har lavet på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse fra analyseinstituttet Norstat, svarer den samlede nethandel med dagligvarer til 2,5 milliarder kroner.

I alt fremgår det af tallene fra Dansk Erhverv, at kun godt to procent af handlen med de daglige fornødenheder sker online, skriver avisen.

Konsulent: Vi gider ikke betale prisen

Ifølge Flemming Birch fra virksomheden Birch og Birch, der laver markedsanalyser for detailbranchen, så vidner Dansk Erhvervs tal om, at mange danskere fortsat foretrækker at købe ind til aftensmad i de fysiske butikker.

- I betragtning af, hvor populær onlinehandel generelt er i andre brancher, så har danskerne ikke rigtigt taget onlinehandel med dagligevarer til sig, siger han.

Mens leverancer af måltidskasser og specialvarer er blevet mere udbredt herhjemme, så spår Flemming Birch, at deciderede online-supermarkeder med almindelige dagligvarer får sværere ved at finde et kundegrundlag, der vil betale for ugentlige leverancer af mad og andre forbrugsvarer.

- Det er grundlæggende, fordi vi ikke vil betale for, at få varerne leveret. Den typiske dansker går tit i supermarkedet, og langt de fleste danskere bor tæt på mindst ét supermarked, siger han.

Dermed er det for de fleste forbrugere forholdsvist behændigt at klare de daglige indkøb i de fysiske butikker, og det har onlinebutikkerne svært ved at konkurrere med, vurderer Flemming Birch.

- Online-supermarkederne sælger sig på en præmis om, at det er bøvlet selv at handle dagligvarer i dagligdagen. Men det er det ikke. Det er nemt, siger han.

Stor dansk spiller uenig i konklusion

Da Dansk Erhverv i 2016 lavede samme analyse om udbredelsen af internethandel med dagligvarer, viste estimatet dengang også, at den samlede omsætning ligger "i omegnen af 2,5 milliarder kroner årligt".

Hos Nemlig.com, der er én af de store danske spillere på markedet for onlinehandel med dagligvarer, nikker stifter og direktør Stefan Plenge ja til, at omsætningen befinder sig i cirka det leje, som Dansk Erhverv er kommet frem til.

- Det, tror jeg, er meget retvisende. Det ligger formentlig mellem to og tre procent. For vores eget vedkommende har vi en omsætning på lidt over en milliard, og det vil sige, at hvis de to procent er rigtige, så udgør vi cirka halvdelen, siger han.

Han er dog uenig i Dansk Erhvervs konklusion om, at danskerne endnu ikke har taget den digitale handel med dagligvarer til sig.

- Det er jeg ikke enig i, når jeg ser på de vækstrater, vi har. Sidste år havde vi en vækstrate på 28 procent. Og vi forventer også, at det bliver det niveau i 2018, siger han.

Ud over Coop, som foruden de almindelige fysiske butikker også har givet brugsmedlemmerne mulighed for at handle alt fra hakket oksekød til designmøbler online, så står Nemlig.com forholdsvis alene som stor spiller på det danske online detailmarked, siger Stefan Plenge.

- Coop kom med for to år siden, så det er klart, at når vi nærmest er den eneste reelle aktør, så kan vi ikke som ene virksomhed få samtlige danskere til at købe dagligvarer på nettet i løbet af ganske kort tid, siger han.