Dansk iværksættersucces skal lære amerikanerne at undgå madspild

Too Good To Go udvider og går ind i USA.

Fremover skal amerikanerne også kunne købe billigere måltider fra deres lokale restauranter eller supermarkeder lige inden lukketid. Den danske iværksættersucces Too Good To Go, der allerede findes i 13 lande, er nemlig på vej ind på endnu et marked.

- I USA smider de næsten 40 procent af alt den mad, der bliver produceret, ud. Det håber vi, vi kan være med til at nedbringe, siger Mette Lykke, der er administrerende direktør i Too Good To Go.

Takkede nej til 'løverne'

Too Good To Go er en app, hvor du kan bestille overskydende mad fra lokale restauranter, caféer, hoteller, dagligvarebutikker og bagerier.

Det hele begyndte i programmet Løvens Hule for fire år siden. Her søgte de fem iværksættere bag appen om penge fra 'løverne' for at komme videre med deres madspildsvirksomhed.

Se præsentationen af Too Good To Go i Løvens Hule.

De endte med at afvise tilbuddene fra de garvede iværksættere og fik efter programmet i stedet en investering på et tocifret millionbeløb fra blandt andre Mette Lykke.

Hun står bag motionsappen Endomondo, og i dag er hun altså direktør i Too Good To Go.

Med mere end 28 millioner solgte måltider er appen efterhånden udbredt. Men hidtil kun i Europa. Målet er at sælge en milliard måltider inden for fem år. Derfor kræver det, at Too Good To Go også indtager nye dele af verden.

- Vores model er transaktionsbaseret. Vores omsætning er afhængig af, hvor mange måltider vi hjælper vores forretninger med at redde, siger Mette Lykke.

Hver gang en kunde køber et måltid på appen, tjener Too Good To Go nemlig penge.

Hård konkurrence

Too Good To Go forventer at være i luften i New York og Boston i løbet af sommeren.

Ifølge Dorte Wimmer, der er ekspert i detailhandel hos rådgivningsvirksomheden Retail Institute Scandinavia, er det et marked med meget stor konkurrence.

- Det er et sted med et kæmpe udbud. Det er et af de konkurrencemæssigt sværeste markeder at komme ind på, siger hun.

Mette Lykke medgiver, at det ikke bliver helt problemfrit at komme ind på det amerikanske marked. I dag er den største grund til, at kunderne bruger Too Good To Go ønsket om at gøre noget godt for klimaet. Men i USA er interessen for madspild og klima langt fra lige så stor, som den er i Europa.

- Jeg tror, en af de store forskelle bliver, at klima og madspild ikke er helt så højt på agendaen, som det er kommet i Europa. Vores håb er, at vi kan være med til at få det højere op og gøre folk bevidste om det, siger Mette Lykke.

Dorte Wimmer mener dog, at især newyorkerne er kommet langt bedre med på klimadagsordenen.

- Når man handler, bliver man blandt andet spurgt, om man vil have en plasticpose med, eller om man vil være god ved klimaet og ikke have en, siger hun.