Dansk rederi vil sejle gennem Nordøstpassagen

Isen i Nordøstpassagen smelter. Det gør sejlruten mellem Europa og Fjernøsten 40 procent kortere. Rederiet Torm investerer fem milliarder i nye skibe

Det danske rederi Torm vil sejle igennem Nordøstpassagen. (Foto: Torm © DR)

Det danske rederi Torm er, som det første i verden, klar til at udnytte den globale opvarmning og sejle den korteste vej til Fjernøsten fra Europa, skriver dagbladet Børsen.

Isen i Nordøstpassagen langs Ruslands arktiske kyst smelter og åbner dermed for store brændstofbesparelser på skibsfart mellem Europa og Asien. Ruten er 40 procent kortere end den traditionelle rute, og dermed kan Torm spare 1 million kroner kroner og 12 dage pr. tur.

Investerer i nye skibe

Rederiet er nu ved at opbygge en flåde af specialskibe til tilsammen omkring fem milliarder kroner, der kan besejle ruten..

Opdagelsesrejsende - som danskeren Vitus Bering og nordmanden Roald Amundsen - har gennem årene forgæves forsøgt at finde en vej gennem Nordøstpassagen.

Torms koncernchef Klaus Kjærulff ser store fordele i ruten men understreger, at han synes de er opstået på en kedelig baggrund.

Facebook
Twitter