Dansk tøjindustri frygter lussinger fra Brexit

Det kan blive så dyrt, at det ikke kan betale sig for nogen at eksportere til Storbritannien, siger brancheorganisation.

Landets tøjdesignere ryster i bukserne. De er bange for, at briternes nej til

EU
får alvorlige konsekvenser for deres indtjening.

For trods en stigende dansk tøjeksport til det britiske marked, har Brexit-afstemningen og faldet i det britiske pund gjort fremtiden usikker for danske

eksport
ører.

- Man kan fornemme hos indkøberne i vores

branche
, at de er sådan lidt 'ok, vi hiver lidt i håndbremsen'. De er noget mere forsigtige, end de plejer at være, siger Mogens Jepsen, som er administrerende direktør hos tøjfirmaet Molo Kids.

Kan måske ikke betale sig længere

Sidste år eksporterede den danske tøjindustri for 1,7 milliarder kroner til briterne. Det var en pæn stigning på 25 procent i forhold til året før, men nu

præger
pessimismen mange danske modeproducenter.

- Der er helt klart en stor usikkerhed; for hvad sker de nu med told? Kommer der restriktioner? Hvordan påvirker det priserne og så videre, spørger Mogens Jepsen.

Og Mogens Jepsens Molo Kids er ikke den eneste, der mærker dønningerne efter briternes afstemning.

En fjerdedel af de danske tøjproducenter regner således med at sælge mindre tøj til briterne fremover, fortæller Michael Hillmose, som er international chef i Dansk Mode og Textil, der er tøjindustriens

branche
- og arbejdsgiverorganisation.

- Det bliver ikke uoverskueligt svært at eksportere til Storbritannien, men det kan blive så dyrt, at det ikke kan betale sig for nogen virksomheder, siger han.

Foruroligende store dyk

Og de danske tøjeksportører har noget at have deres pessimisme i. For de britiske

forbrugere
ser dystert på fremtiden. I juli måned faldt forbrugertilliden i Storbritannien som en sten - til minus 12. Det største månedlige fald i 26 år.

Så store dyk er foruroligende også for dansk

eksport
, mener Danske Bank:

- Det er nogle markante fald, vi har set i de her forskellige barometre over, hvordan det går. Det er noget, som sagtens kan sammenlignes med, hvad vi så i forbindelse med finanskrisen, siger cheføkonom Las Olsen.

Den danske tøjbranche samles de kommende dage til den halvårlige

modeuge
i København med fagmesser, modeshows og besøg af indkøbere fra en lang række lande.

Facebook
Twitter