Danske virksomheder i kriseramt Grækenland: Vi har forberedt os i mange år

Arla, Novo Nordisk, ISS og Coloplast er blot nogle af de danske virksomheder, der driver forretning i Grækenland. De er klar til krisen.

En af konsekvenserne af den græske økonomiske krise er, at smørpakkerne risikerer at blive halv størrelse i Grækenland. (Foto: Katja Sønder Tuxen © DR)

Der venter grækerne halvt så store smørpakker, men til samme pris - nemlig 24,95 - når de i den kommende tid skal handle i det lokale supermarked.

Men større forandringer skal grækerne vist ikke forvente ovenpå krisen - i hvert fald ikke fra danske virksomheder, som har datterselskaber i Grækenland.

- For at bevare positionen dernede vil vi nok gøre smørpakkerne mindre, så hyldeprisen bliver til at overkomme for en græker, men krisen vil ikke ændre på vores tilstedeværelse i landet, siger Steffen Andersen, som er international direktør for Arla.

Arla forventer milliontab

En rundspørge, som DR Nyheder har foretaget blandt fire danske virksomheder med datter selskaber i Grækenland, viser, at de danske firmaer for længst har rustet sig til den nye græske krise, der udspiller sig i disse dage.

Betaler Grækenland ikke 11,5 milliarder kroner tilbage til Den Internationale Valutafond i dag, går landet højst sandsynligt statsbankerot og risikerer at falde ud af eurosamarbejdet. Dertil kommer, at den nuværende græske støtteordning også udløber i dag.

Arlas afdeling i Grækenland omsætter årligt for cirka 250 millioner danske kroner. I Grækenland sælger Arla både smør og ost, og spidser situationen til, risikerer Arlas omsætning at blive halveret. Men det skræmmer ikke mælkegiganten, som har fulgt krisen meget tæt i flere år.

- Vi har forberedt os længe. For tre år siden var der allerede de første meldinger om en grexit (at Grækenland forlader eurosamarbejdet, red.), så vi har hele tiden beregnet, at noget lignende kunne ske. Derfor sidder vi nu tre år efter med en forretning med så lavt udestående som muligt, lyder det fra Arlas internationale direktør, Steffen Andersen.

Risiko er større end under finanskrisen

Danmarks vigtigste eksportvarer til Grækenland er medicinske og farmaceutiske produkter. Derefter kommer landbrugsprodukter. Blandt medicinalvirksomhederne, der driver forretning i Grækenland, er Coloplast og Novo Nordisk.

Og selv om Grækenland er ramt af en af de mørkeste kriser i mange år, så har Coloplast haft stor succes i landet, hvor de primært sælger stomiprodukter og katetre.

Det viser en halvårsrapport.

Alligevel har Coloplast de seneste 14 dage set sig nødsaget til at øge firmaets hensættelse til "dårlige betalere" i Grækenland, siger Simon Augustesen, som er pressechef hos Coloplast.

- Vi kan jo ikke vide, hvordan det udvikler sig, men nu har vi i hvert fald garderet os. Vi har været i Grækenland i en årrække og er ganske velkørende. Siden finanskrisen har vi ikke oplevet problemer med at få betaling fra vores kunder. Men risikoen den er større nu, derfor har vi øget vores hensættelse til dårlige betalere i Sydeuropa, herunder også Grækenland, siger han.

Forberedt på potentiel turbolens

Ingen af firmaerne; hverken Arla, Coloplast eller Novo Nordisk, har planer om at trække sig fra det græske marked, hvis Grækenland skulle vinke farvel til eurosamarbejdet.

Det samme gælder servicegiganten ISS, der ligesom de andre virksomheder har taget sig nogle forholdsregler undervejs.

- Det her er jo ikke en situation, der er opstået over night - vi har gennem flere år gjort vores forretning i Grækenland klar til potentiel turbolens. For eksempel har vi været påpasselige med at optage offentlige kunder - dem har vi bevidst nedbragt i tilfælde af, at situationen i Grækenland skulle forværres, siger Kenth Kærhøg, som er kommunikationschef hos ISS.

Plejer at overleve kriser

Novo Nordisk sælger især diabetesmedicin til de græske apoteker. Medicinalvirksomheden gør alt, hvad den kan for ikke at trække sig ud. Også selv om Grækenland er et forholdsvist lille marked for Novo Nordisk.

Sidste år omsatte medicinalfirmaet for 88 milliarder kroner. Forretningen i Grækenland udgjorde et trecifret millionbeløb heraf.

- Vi har da tænkt nogle tanker omkring, hvordan vi skal agere i forskellige scenarier, men nu må vi vente og se, hvilket et der bliver spillet ud. Det plejer altid at lykkes, men lige nu tør jeg ikke sige, hvad løsningen bliver, siger Mike Rulis, kommunikationschef hos Novo Nordisk.

Facebook
Twitter