Danskerne aner ingenting om pensionspengene

En ny undersøgelse viser, at 50 procent af befolkningen ikke aner, hvordan deres penge i pensionsselskabet klarer sig.

Vores pensionsopsparingen er det, der skal forsøde tilværelsen, når vi forlader arbejdsmarkedet. Men en ny undersøgelse viser, at det kun er halvdelen af danskerne, der ved noget som helst om deres pensionsopsparing. Og det er for dumt, mener Forbrugerrådet.

Det handler om penge. Mange penge. Og om vores økonomi efter vi har forladt arbejdsmarkedet. For der er stor forskel på, hvor gode pensionsselskaberne er til at forvalte vores pension.

Men en ny undersøgelse viser, at halvdelen af danskerne intet ved om deres pensionsopsparing.

Mikkel Korntved er direktør i Loyalty Group, der har stået for undersøgelsen, og han mener ikke, at pensionsselskaberne har formået at forklare kunderne vigtigheden af pensionsopsparingen.

- Undersøgelsen peger på, at pensionsbranchen over en bred kam stadig har en udfordring med at skabe relevans overfor deres kunder.

Overrasker ikke branchen

Undersøgelsen afslører også, at næsten 80 procent af de adspurgte er helt ukritiske i forhold til selskabernes investeringer.

Forsikring og Pension er brancheorganisation for pensionsselskaberne. Og her er underdirektør Anne Seiersen ikke overrasket over den manglende interesse.

- Det kommer faktisk ikke bag på mig. Desværre. Vi er for andet år i træk blev kåret til verdens bedste pensionssystem, så måske folk ikke har så stort behov for at involvere sig.

Mange penge at tjene

Mikkel Korntved kan ikke forstå, at pensionsbranchen tager så let på det.

- Der ligger en stor interessant indtjening for selskaberne gemt ved at skabe en større relation til kunderne.

- I det øjeblik en virksomhed vælger at flytte sin pensionsopsparing fra et pensionsselskab til et andet, så har medarbejderne jo muligheden for at bibeholde deres opsparing hos det gamle pensionsselskab. Så det er altså utrolig vigtigt, at pensionsselskaberne også får en relation til medarbejderne, siger han.

Underdirektør i Forsikring og Pension, Anne Sejersen, erkender, at de nok aldrig bliver gode nok til at oplyse kunderne. Men hun vil forsøge at få branchen til at oppe sig og gøre det nemmere for kunderne at forholde sig til deres pensionopsparing. For det vil være i hele branchens interesse.

- Vi har en egeninteresse i, at folk ved noget om deres pension, for alt viser, at jo mere man ved om sin pension, jo mere tilfreds er man også.

Blandt de blinde er den enøjede konge

Og selv en lille forbedring i branchen vil have stor effekt, mener administrerende direktør i Loyalty Group, Mikkel Korntved. For der skal ikke meget til at være den bedste.

- Når forventningsniveauet er så lavt, som det er til ens pensionsselskab, så skal der nærmest ingenting til for at hæve sig selv over de andre.

- Så man kunne bruge det gamle ordsprog "blandt de blinde er den enøjede konge". Det kræver altså ikke ret meget at skille sig positivt ud blandt de andre.

Forbrugerrådet er bekymrede

Men det er ikke kun selskaberne, der vil kunne tjene på at yde lidt ekstra. Kunder vil kunne tjene mange penge på at interessere sig for pensionsformuen, for der er stor forskel på, hvor dygtige pensionsselskaberne er til at investere din opsparing.

En undersøgelse fra Berlingske sidste år viste, at der gennem de sidste ti år har været dobbelt så stort afkast ved at have sine penge i Jurister og Økonomernes Pensionsselskab frem for Pensam.

Seniorøkonom i Forbrugerrådet, Morten Bruun Pedersen, synes, det er alarmerende, at så mange ikke bekymrer sig om pensionen.

- Når man tænker på, hvor mange penge folk har bundet i deres pension, så synes jeg faktisk, det er lidt katastrofalt, at så få interesserer sig for det.

Nemmere skifte er ikke løsningen

De fleste danskere har deres pensionsopsparing gennem deres overenskomst eller deres arbejdsplads Og danskernes manglende interesse for opsparingen kunne skyldes, at det ikke er så nemt at skifte pensionsselskab. Så hvis man gjorde det nemmere at skifte pensionsselskab, kunne det måske være med til at højne interessen.

Men det er en dårlig ide, siger Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet.

- På pensionsområdet tror jeg ikke, at det er oplagt, at man shopper rundt. Det er forholdsvis dyrt at skifte pension. Så det vigtigste er, at vi får bragt omkostningerne for pensionerne ned og gjort pensionerne mere enkle at gennemskue.

Facebook
Twitter