Et af SAS' omstridte Dash8 Q400-fly måtte her til formiddag returnere til København og foretage en sikkerhedslanding på grund af en indikationsfejl i cockpittet. Det oplyser SAS til Ritzau.
Dash8 Q400 SAS har indstillet al flyvning med Dash8 Q400. Læs mere om SAS' ulykkesfugl på dr.dk/penges tema .
Flyet - SK755 - var på vej mod Gdansk i Polen fra København med 47 passagerer om bord. Der stod udrykningskøretøjer klar i Kastrup, men landingen foregik ifølge SAS uden drama.
- Det er det, vi kalder en praktisk returnering, fordi vi har mekanikere i København, der kan kigge på flyet. Det var en indikationsfejl i cockpittet, der gjorde, at piloten helt rutinemæssigt valgte at returnere for at få tjekket fejlen, siger SAS' kommunikationskonsulent, Mikkel Løndahl.
Det er endnu ikke bekræftet, hvilken type indikationsfejl, der var tale om.
Passagerne bliver nu sendt til Gdansk med en MD 80 i stedet.
Været i luften siden i torsdags SAS har den seneste måned haft problemer med netop Dash8 Q400-fly.
Problemerne startede d. 9. september, da SAS måtte nødlande med et Dash8 Q400 fly i Aalborg Lufthavn. Under nødlandingen kollapsede landingsstellet, og flyet brød i brand.
Heldigvis kom alle passagerer og besætningsmedlemmer ud af flyet - men SAS måtte aflyse over 1.500 flyvninger, da selskabet holdt Dash8 Q400-flyet på jorden i mere end tre uger.
Torsdag, d. 4. oktober gik det første Dash8-fly igen på vingerne.
Om Dash 25. februar: Et Dash 8 Q400-fly fra Austrian Airlines måtte nødlande i Wien. Piloterne kunne ikke få landingsstellet til at folde sig ud korrekt.
10. marts : SAS får en milliard i kontanter og rabat på køb af nye fly hos producenten Bombardier, som et plaster på såret.
2008:
En rapport fra Rigsrevisionen kortlægger, hvordan SAS fra juni 2003 til november 2005 har fløjet ulovligt mellem 6.000 og 10.000 gange, hvor sikkerhedsprocedurer ikke var overholdt. I 2006 alene er tallet 2.300.
Kritikken lyder på, at Transportministeriet stiltiende har accepteret, at oplysninger fra Statens Luftfartsvæsen og SAS' tilsynsmyndighed, STK, har været utilstrækkelige til at vurdere, om tilsynene var gode nok, skriver Ingeniøren. Transportministeriet lovede allerede i 1999 at skærpe tilsynet med SAS.
9. september: 73 passagerer og besætningsmedlemmer bliver evakueret fra et brændende Dash 8-Q-400 SAS-fly, som nødlander i Ålborg pga. problemer med landingsstellet. Flyets højre hjul kollapser under landingen.
10. september: To gange måtte Dash 8 Q400 SAS-fly på vej fra København til Prag vende om på grund af tekniske problemer. SAS besidder 33 dash-fly.
12. september: Et Dash 8-fly forulykkee i lufthavnen i Vilnius i Litauen.
20. september: Et Dash 8-fly nødlander i München lufthavn. Flyet er IKKE et SAS-fly men fra det tyske luftfartsselskab Augsburg Airways. Nødlandingen bidrager dog til den danske debat om flytypen.
21. september: 25 ud af 27 Dash-fly fløj med rustne landingsstel. Stort set alle SAS-fly af typen Dash-8 Q400 fløj rundt med rust i landingstellet, som førte til ulykkerne i Aalborg og Vilnius, skriver Ingeniøren. Det viser den gennemgang af flyene, som Skandinavisk Tilsynskontor, der hører under luftfartsmyndighederne i Danmark, Norge og Sverige, har gennemført.
25. september: Dash 8 koster SAS en kvart millard kroner. Det betyder, at Dash 8 nu truer med at få stor betydning for koncernens årsresultat.
10. oktober: Et SAS Dash -fly på vej til Gdansk returnerer til København og foretager en sikkerhedslanding på grund af en fejl med lugen til næsehjulet.
11. oktober: Et Dash -fly fra Berlin til Stockholm vender om efter melding om motorfejl. Flyet lander i Berlin igen.
19. oktober: Et af SAS Dash-fly med 77 passagerer modtages af brandbiler i Kastrup, fordi en dør til landingsstellet ikke kunne lukkes ordentligt. Flyet lander normalt.
27. oktober: Et SAS Dash8-fly nødlander i Københavns Lufthavn. Understellet bryder sammen under landing, og flyet lægger sig på højre side. Efterfølgende udstedes der igen flyveforbud for alle SAS' Dash 8 fly.
28. oktober: SAS beslutter at indstille trafikken med Dash-fly. Det oplyser SAS på et pressemøde i Stockholm efter det tredje havari på to måneder. SAS trækker alle flyene ud.
SAS' nyetablerede tekniske division ignorerer motorproducenternes krav om ekstra vedligeholdelse. Ti store SAS-fly flyver hele året til Tokyo, Bangkok og Seattle med øget risiko for skader. Flyene flyver op til seks gange med dele, der skulle være udskiftet.
I et brev til SAS' koncernchef Jørgen Lindegaard skriver det fællesskandinaviske OPS-udvalg, der fører sikkerhedstilsyn med SAS, at SAS i et år »har bedrevet virksomhed med et at antal fly, der ikke har været luftdygtige. OPS-udvalget vil understrege det overordentligt alvorlige i disse hændelser.«
Et Dash-8 Q400-fly, som skal mellemlande i Kastrup, har problemer med landingsstellet. Det højre hjul har sat sig fast.
21 slukningskøretøjer fra hele København bliver dirigeret til lufthavnen. Flyet nødlander i Kastrup, da det lykkes at få landingshjulene ned, og hændelsen udvikler sig ikke til en ulykke.
Senere samme år undersøger SAS alle sine Dash-8 Q400 for fejl i landingsstellet, fordi der ved en rutineinspektion bliver fundet fejl. SAS finder ingen lignende fejl ved sine dengang 21 fly.
Fejl i hydraulikken i et SAS Dash-8 Q400 på vej til Århus betyder, at det må vende om og nødlande i Kastrup. Nødlandingen foregår i al for høj fart, fordi flyets ikke kunne sænke vingernes flaps og dermed bremse flyet, skriver JP-Århus. Heldigvis kommer ingen til skade.
Senere samme år får et Dash-8 Q400-fly fra Hannover problemerne gælder landingsstellet før landing i Kastrup. Det er samme fejl som ved ulykken i Aalborg i forgårs, men dengang lykkes det at få hjulene til at fungere, inden det går galt, skriver Ritzau.
I august begynder det at ryge fra motorerne i et Dash-8 Q 400-fly, der skal til at lette fra Kastrup mod Hamburg. 61 passagerer må evakueres.
Selskabet bliver hurtigt så utilfreds med de første fly, at selskabet standser indkøbet og kræver erstatning af fabrikanten, Bombardier. Flere fly må vende om uden grund, fordi instrumenterne i cockpittet fejlagtigt viser røgudvikling i kabinen, åbne lastdøre og fejlmeldinger om vingerne.
Men da flyproducenten lover at udbedre alle fejl, genoptager SAS indkøbene.
Samme år finder to voldsomme landinger sted, hvor haleroret skraber hen ad jorden. Kun syv af 11 fly er i drift. Resten har tekniske fejl.
En havarirapport over den første landingsulykke retter en sønderlemmende kritik mod SAS. Kommissionen vurderer, at selskabet har presset piloter med massiv mangel på flyvetræning til at flyve de nye fly, og at det har været årsag til landingsulykkerne. »The quality system does not function at all,« står der ifølge Ingeniøren i rapporten om piloternes uddannelse.
Her er en gennemgang af SAS's problemer med flyet.
Dash-flyene og SAS