Derfor afvikler Airbus sit kæmpefly: For stort og for dyrt

Luftfartsindustrien efterspørger ikke længere det brændstofslugende dobbeltdækkerfly, A380, lyder vurderingen.

Med plads til omkring 500 passager blev Airbus A380 udråbt til jumbojettens afløser, da den indtog verdens lufthavne i 2008.

Men tiden er fløjet fra de enorme passagerfly, og derfor indstiller Airbus produktionen.

- Der kan igen blive behov for store fly, men det handler om at lufttrafik og flytrafik også er et spørgsmål om bekvemmelighed for passagererne, siger Jacob Pedersen, som er luftfartsanalytiker i Sydbank.

Mens A380 kan flyve mange mennesker billigt til verdens største lufthavne, så vil passagererne nemlig hellere flyve direkte til deres destination.

Jacob Pedersen sammenligner udviklingen med containerindustrien, som også har haft et opgør med devisen 'størst er bedst':

- Man har troet, at de allerstørste containerskibe ville revolutionere industrien. Men det har de ikke, og mange containerrederier er begyndt at gå den anden vej.

For lille interesse for det store fly

Rygterne om Airbus A380'erens dødssang har floreret i branchen, så beslutningen er hverken uventet eller overraskende, ifølge Henrik Baumgarten, der er journalist på Standby.dk og skriver om rejsebranchen, flyselskaber og lufthavne:

- Airbus A380 har nærmest kun haft bestillinger fra den store kunde i Dubai, Emirates, som har holdt flyet kunstigt i live - og sikkert også har fået nogle rigtig gode priser for at aftage dem, vurderer Henrik Baumgarten.

- Det er et meget stort og dyrt fly, som bruger meget brændstof til sine fire motorer, mens næsten alle andre fly i dag har to motorer, og derfor bruger langt mindre af det bekostelige brændstof.

Han anslår, at blot tre-fire selskaber i Europa flyver med A380'eren, mens det er under 15 på verdensplan.

Kunderne vil have billigere og grønnere alternativer

Fremtiden lader til at tilhøre de grønnere flytyper som Airbus' A330 og A350 samt Boeings 777 og 787 Dreamliner, vurderer Henrik Baumgarten:

- Man vælger fly lavet af kompositmaterialer, som er 20-25 procent lettere, fordi der også er kunststof med i flyet frem for aluminium og andre metaller, som man har brugt før.

Og i kraft af de alternativer skal Airbus nok klare sig, ifølge Jacob Pedersen:

- Det klare produktflagskib ender som en fiasko efter bare 11 år på bagen. Men Airbus har masser af konkurrencedygtige fly, der passer godt ind i dagens luftfartsindustri.

Han påpeger, at SAS eksempelvis har bestilt en del nye Airbus-fly.

Facebook
Twitter