Derfor er dine flybilletter blevet billigere

Nye miljørigtige fly, færre afgange og et skrællet produkt er forklaringen på Norwegians - og andre lavprisselskabers priser.

Det går godt for flyselskabet Norwegian. Så godt, at selskabet nu satser på nye langdistanceflyvninger og tirsdag formiddag præsenterede to nye ruter fra København til henholdsvis New York og Los Angeles.

Og det vil utvivlsomt blive afgange, der skal sælges på lave priser.

En pluspakke til 1000 kroner

Men selvom man skal være hurtig for at få fat i de helt billige billetter, så er Norwegians priser typisk stadig billigere end de almindelige flyselskabers.

I hvert fald som udgangspunkt for Norwegian tager ekstra penge for mad, sædevalg og bagage.

- De sælger en pluspakke til cirka 1000 kroner oveni, siger Ole Kirchert Christensen, der er redaktør af Check-in.dk, som fortæller nyheder fra flybranchen. Og på langdistancefly har man jo typisk noget bagage med og man kan ikke klare sig uden mad og drikke, så det skal man regne med til prisen, siger han.

Nye miljørigtige fly og direkte ruter

Norwegian har også en kæmpefordel i forhold til SAS. Nemlig nye miljørigtige fly, som flyver længere på literen end flyene i SAS' flåde. Og det holder prisen nede.

Og så spiller det også ind, at Norwegian har faste ruter fra punkt A til B.

SAS, derimod er et netværksselskab, som samarbejder med en række alliance-partnere. Deres fly skal passe sammen og det koster mere i planlægning, ligesom der er udgifter til kompensation, hvis man misser et fly på grund af forsinkelser eller andet.

Lavere løn til ansatte

Også udgifterne til ansatte er lavere hos Norwegian, der gerne vil have ansatte ansat i lande, der typisk har et lavt lønniveau.

Og det har givet bonus. Passagererne strømmer til Norwegian, der i juni måned havde næsten lige så mange passagerer som SAS.

SAS har også kort på hånden

Men man kan ikke dømme SAS ude af konkurrencen, siger Ole Kirchert Christensen, for SAS har nogle fordele, som Norwegian ikke har.

- SAS er forretningsmandens selskab. De har måske 11 flyvninger til USA om ugen - to gange om dagen. Norwegian måske to-tre gange om ugen. Det kan forretningsmanden ikke bruge. Han vil hjem, når det passer ham. SAS har også et bedre kabineprodukt med businessprodukt og forskellige klasser, det kan Norwegian ikke matche, siger Ole Kirchert Christensen.

Endelig har SAS også bestilt de nye grønnere fly, men de kommer først i 2018.

Facebook
Twitter