Desperate flyselskaber ignorerer din ret til pengene tilbage

Enkelte lande har indført særlovgivning, der i praksis annullerer EU-lovgivning.

Flypassagerers ret til at få billetten refunderet er blevet et tema for EU's transportministre. (Arkivfoto) (Foto: VIBEKE TOFT © Scanpix)

Flere lande er på egen hånd begyndt at se bort fra de EU-regler, der ellers giver flypassagerer ret til at få kontant afregning, hvis flyet aflyses.

I stedet får de uheldige forbrugere stukket et tilgodebevis til en ny rejse med flyselskabet i hånden.

Men reglerne i EU's flyforordning siger ellers klart, at forbrugerne selv skal have lov til at vælge, om de vil have penge, ombooking eller et tilgodebevis i form af en voucher til fremtidig brug, når en afgang aflyses, fortæller Anja Phillip, formand i Forbrugerrådet Tænk.

- Det her problem er kæmpestort. Vi er lagt ned af den slags spørgsmål i vores rådgivning hos Forbrugerrådet Tænk. Selvfølgelig får vi ekstra mange spørgsmål i coronatiden, og langt den største del handler om aflysninger, siger hun i P1 Morgen.

Det er ikke nogen hemmelighed, at ligesom så mange andre brancher er også rejsebranchen tvunget i knæ på grund af coronakrisen.

Derfor er der ikke noget i vejen for, at kunden eksempelvis giver flyselskaberne og rejsebureauerne en hjælpende hånd ved at tage et tilgodebevis i stedet for at kræve pengene tilbage, påpeger Anja Phillip.

Men muligheden for at få kontanterne tilbage skal bare være til stede, understreger hun.

Flyselskaberne er pressede

Hos forbrugercentret Forbruger Europa, der vejleder forbrugere, der har handlet over EU's grænser, gentager leder Lars Arent, at der egentlig ikke er så meget at komme efter: Flyselskaberne skal tilbyde tilbagebetaling.

- Der er ikke noget i vejen med med at tilbyde alternativer. Det skal man aftale med sit flyselskab. Men man kan ikke lave en type tilbud, som diskvalicerer de regler, der gælder efter flyforordningen.

Hollandske KLM er et af de flyselskaber, der forsøger at tilbyde vouchers.

- Når vi bliver kontaktet, prøver vi at være en smule afbalanceret for også at være i trit med virkeligheden. Vi oplyser om, hvordan KLM's voucherordning gælder i 12 måneder, og at du får pengene tilbage, hvis du ikke har brugt den, siger Lars Arendt.

- Men omvendt siger vi også, at du skal være klar over, at du har nogle rettigheder efter loven. Du skal bare være klar over, at du skal være klar til at tage kampen, og så henviser vi til de klagemuligheder, der er. Men vi erkender også, at selskaberne i nogen grad er sværere at kommunikere med end normalt i øjeblikket.

I en skriftlig udtalelse forklarer KLM, at man står overfor en ekstraordinær situation på grund af coronapandemien.

- Vores mål er ikke at frarøve vores passagerers rettigheder. Men når afgange bliver aflyst på grund af tidens unikke omstændigheder med globale rejserestriktioner, sikrer vouchere mere fleksiblitet for vores passagerer i den her usikre tid, lyder det.

KLM bemærker derudover, at man får pengene tilbage efter 12 måneder.

Ministermøde i EU

Det er lande som Italien, Spanien, Grækenland og Holland, som har indført særlovgivning, der på nationalt plan giver flyselskaberne lov til at se bort fra forordningen.

EU's transportministre skal i eftermiddag diskutere problematikken. Her er et forslag fra Holland om at suspendere reglen på dagsordenen.

Fra dansk side vil Benny Engelbrecht (S) deltage, og han har på forhånd sagt, at han og resten af de skandinaviske lande er meget skeptiske.

Artiklen er blevet opdateret klokken 13.24 med en udtalelse fra KLM.

Facebook
Twitter