Det blå Danmark skal være grønt

Danske rederier vil nu udvikle skibe og motorer med lavere energiforbrug. Også Danmarks største CO2-udleder, A.P. Møller-Mærsk, er med i projektet.

Danske rederier vil nu udvikle skibe og motorer med lavere energiforbrug. Også Danmarks største CO2-udleder, A.P. Møller-Mærsk, er med i projektet.

Grønne møder, grønne regnskaber og nu også grønne skibe. Skibsbranchen sætter nu selv ind over for den voldsomme udledning af CO2 fra handelsflåden. Det skriver Berlingske Business.

Det er en række forskningsinstitutioner, skibsbranchen samt Økonomi- og Erhvervsministeriet, som er gået sammen om et storstilet projekt, der skal munde ud i ny motorteknologi og skibs­design, så forbruget af brændstof kan minimeres. Projektet sættes i søen efter måneders kritik af navnlig A.P. Møller-Mærsks store CO2-udledning.

Begejstret minister

Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen er begejstret for projektet:

- Det Blå Danmark skal frem mod klimatopmødet i København vise, at det er muligt at reducere CO2-udledningen og samtidig fastholde en vækstkurs, siger han til avisen.

Den britiske organisation Carbon Disclosure Project, som på vegne af 300 investorer længe har forsøgt at få de danske rederier til at offentliggøre deres CO2-udledning og klimastrategi, tror på projektet.

- Rederierne har været alt for sløve. Nu er de vågnet op til realiteterne og har et overvældende ønske om at vise handlekraft, siger talskvinde Amanda Haworth-Wiklund.

Facebook
Twitter