Digitalt indkøb af dagligvarer på vej til øer uden bro

Nettos nye onlinesupermarked leverer fremover basisvarer til småøer som Christiansø, Orø eller Strynø.

Christiansø er 500 meter lang og 300 meter bred. Fra 2020 kan øboerne bestille dagligvarer på nettet. (Foto: Emil Hougaard © Scanpix)

Det digitale salg af dagligvarer er i konstant vækst. I dag kom Netto til med sit nye onlinesupermarked med navnet Fillop.

Men der er pletter på landkortet, hvor det hidtil ikke har været muligt at bestille dagligvarer som pasta, ris og drikkevarer med musen.

Dem tilbyder Netto nu at levere til. Danmarks største dagligvarekæde har nemlig forlovet sig med PostNord, når det handler om at bringe dagligvarer ud til forbrugerne og kan dermed levere over alt, hvor PostNord kommer.

- Borgere bosiddende i landets yderområder og rundt om i det danske øhav har behov for at få hylderne fyldt op med basisvarer. Alle løber tør for toiletpapir og havregryn. Så uanset hvor i kongeriget man har adresse, skal man ikke snydes for muligheden for at få leveret sine basisvarer lige til døren, lyder det fra Jacob Krogsgaard Nielsen, kommunikationskonsulent i Salling Group.

Med den nye aftale bliver det muligt at få fyldt køkkenskabene op på langt de fleste danske småøer. PostNord oplyser, at der ”leveres til alle øer med over ti indbyggere på den måde, de er vant til”. Og ifølge Netto er der ingen prismæssig forskel for kunderne, så længe det er indenfor landets grænser.

Kun basisvarer

Det er dog i første omgang kun såkaldte basisvarer, Netto leverer til hoveddøren. Det er for eksempel toiletpapir, ris og tandpasta. Ferskvarer som kød, grøntsager og mælkeprodukter kan fortsat kun købes i butikken.

Et blik udover øen Anholt, der ligger i Kattegat. (Foto: MORTEN JUHL © Scanpix)

I dag lanceres Fillop i en beta-version, som udvalgte danskere vil få mulighed for at prøve af. Og fra starten af næste år kan alle forbrugere være med. Salling Group, som ejer Netto, forventer at nå ud med varer til 50.000 danskere det første år.

Nemlig.com er størst

Nettos nye digitale supermarked skal konkurrere med især Coop.dk og Nemlig.com, som gennem de seneste år har satset hårdt på at opbygge online forretninger for dagligvarer.

Den største leverandør af digitale dagligvarer i Danmark er Nemlig.com, der omsætter for 1,6 milliarder kroner. Alligevel leverer virksomheden i dag kun til to ud af tre danske husstande, forklarer kommerciel direktør Mikkel Pilemand.

- Vi leverer til det meste af Sjælland, Fyn og så Aarhus og omegn samt Trekantsområdet, siger han.

Til gengæld er der foreløbig ingen levering på Lolland-Falster, Bornholm og Nordvestsjælland. Han forudser dog, at flere steder i landet fremover kan komme med.

- Man kan sagtens forestille sig, at vi kommer bredere ud i landet. Men når vi gør det, skal der være kunder nok. Fordi vi gerne vil levere en ordentlig service. Dagligvarer er noget, man har brug for fra dag til dag, siger han.

Nemlig.com leverer modsat Nettos Fillop ferskvarer som kød, mælk og grøntsager, der har brug for at komme på køl. Derfor er daglig levering nødvendigt, mener han.

Coop – ud i næsten hver en flække

Coop.dk Mad er navnet på Coops digitale dagligvarebutik. Og det har det været de sidste fire år. Langt de fleste varer leveres til døren i næsten hver en flække i Danmark, lyder det fra informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen. Der er dog undtagelser:

- Vi leverer på Bornholm, men vi kommer ikke til de øvrige ikke-brofaste øer. Generelt kommer vi ikke, hvor det kræver en færge, siger han.

Det kan dog komme, lyder vurderingen.

- Der er ikke konkrete planer, men det ligger nok i kortene, at vi prøver at få onlinehandel bredt ud – kombineret med distribution fra den lokale butik. Det har vi allerede over 20 steder i landet, hvor man kan vælge at få varerne leveret fra sin lokale butik, siger Jens Juul Nielsen.

Dagligvaresalg på nettet udgør i dag to procent af det samlede dagligvaresalg i Danmark.

Facebook
Twitter