Døgnkiosker kvæles i deres egen succes

Døgnbutikkerne er helt bogstaveligt ved at blive kvalt i deres egen succes. For at holde åbent hele døgnet må omsætningen ikke blive for høj, og det får mange butikker til at fjerne produkter fra hylderne.

Døgnkiosker er ved at kvæles i deres egen succes. For kommer omsætningen for højt op, så må de ikke længere holde åbent i weekenden.

Døgnbutikker er ved at gå til i succes. De mest populære af slagsen omsætter for så meget, at de er nødt til at fjerne produkter fra hylderne eller måske holde helt lukket sidst på året for at holde omsætningen nede.

Dagligvarebutikker med fleksible åbningstider er i hastig vækst. Men lukkeloven betyder, at de mest succesfulde må trække varer ud af sortimentet, skriver Politiken. Lukkeloven kræver nemlig, at døgnbutikkerne sælger for mindre end 27,6 millioner kroner, ellers mister butikken retten til at holde døgnåbent året efter.

Tager et år med weekend-lukket

Og mens nogle butikker tager varer af hylderne for at holde sig under de 27,6 millioner kroner i årlig omsætning, så er der andre der tager konsekvensen. De tager et år med søndagsåbent og holder helt lukket i næste års weekender.

Convenience-butikker, som 7-Eleven, Fakta Quick og Irma City kaldes, er i hastig fremgang.

For fem år siden havde 7-Eleven for eksempel 29 butikker. I dag har kæden 56, og inden 2009 vil der være 175 butikker på landsplan, oplyser administrerende direktør Christian Hoff til Politiken.Desuden har koncernen for nylig åbnet Easy24, som er et mere madorienteret butikskoncept. De butikker vil der være 15 af i 2009.

ExternalContent

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter