DSB sparer for 1,2 milliarder kroner

DSB vil spare 400 millioner kroner om året i løbet af de næste tre år. Men kunderne vil ikke komme til at mærke noget til besparelsen, lyder det.

DSB, IC3, tog (Foto: René Strandbygaard © DSB)

DSB skal frem med sparekniven, og det er ikke småører, der er tale om. Jernbanegiganten er klar med en plan, der indebærer besparelser på hele 400 millioner kroner om året over de kommende tre år - en samlet regning på 1,2 milliarder kroner.

Halvdelen af besparelserne - 200 millioner kroner om året - bliver geninvesteret i tiltag, som skal gøre togrejsen til en bedre oplevelse for passagererne og give DSB flere kunder i butikken. Det er ting som bedre rengøring i togene og på stationer, bedre trafikinformation og fokus på tryghed i form af eksempelvis perronvagter.

Sporskifte 2010

Adm. direktør i DSB Søren Eriksen ser planen, der går under navnet "Sporskifte 2010", som en offensiv satsning, der finansieres med interne besparelser og effektiviseringer.

- Pengene skal komme et sted fra. Hvis jeg skal have penge til at levere et bedre produkt til den samme pris, kræver det, at jeg finder pengene på min omkostningsside. Det må ikke koste kunderne, siger Søren Eriksen.

Sparekniven ser i første omgang ud til at ramme administrationen, da de ansatte, der er i kontakt med kunder, skal oprustes. Søren Eriksen siger, at der ikke er fastlagt en endelig plan for, hvor de 400 millioner kroner findes. Han vil dog ikke udstede en garanti for, at der ikke kommer til at ske fyringer.

Ikke en facitliste

- Det er en åben proces, hvor der ikke er en facitliste. Jeg melder visionen ud for, hvor jeg gerne vil hen, men hvordan vi kommer derhen er en åben proces, hvor alle kan spille ind, siger Søren Eriksen.

Det er ikke faretruende regnskaber, der får DSB til at rette virksomheden til. 2006 gav et overskud på 1,008 milliarder kroner, og forventningen til 2007 er et overskud på 650 millioner kroner.

Men spareplanen er en erkendelse af, at DSB's omkostninger ganske enkelt er for store, hvis virksomheden skal klare sig i den fremtidige konkurrence. DSB står overfor at blive privatiseret, ligesom det er politisk vedtaget, at flere togstrækninger skal sendes i udbud. Derfor kommer DSB mere i direkte konkurrence.

Vil være konkurrencedygtig

- Vi skal være konkurrencedygtige. Når vi står op om morgenen, skal vi være klar over, at vi er i en konkurrencesituation med andre operatører og andre transportformer. Vi skal som alle andre gøre os fortjent til at være her. Vi skal hele tiden levere et produkt, som er bedre end det, vores konkurrenter kunne levere, hvis de var her. Ellers ville vi ikke kunne opretholde vores position på markedet, siger Søren Eriksen.

Forbilledet for "Sporskifte 2010" er udbuddet af togtrafikken omkring Øresund. Her sluttede DSB sig sammen med det britiske selskab First og endte med at vinde både den danske og svenske del af udbuddet. Det endelige tilbud var både billigere og bedre end den service, som DSB i dag leverer på strækningen fra Helsingør til Kastrup, og nu skal hele virksomheden gennem samme proces.

Inspireret af samarbejde

- Samarbejdet med First har inspireret os til, hvordan man kan gribe det an. Det er ikke sådan, at der er folk, der sidder og ikke laver noget. Men vi skal se på, om der er nogle af de opgaver, der bliver lavet i dag, som der dybest set ikke er behov for at løse, eller om de kan løses på en mere enkel måde, siger Søren Eriksen.

Facebook
Twitter