Dyre lån til dårlige betalere: Seks virksomheder politianmeldt

Forbrugerombudsmanden slår ned på kviklånsfirmaer for dårlige kreditvurderinger og vildledende markedsføring.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen slår blandt andet ned på, at der blev givet lån til folk med et meget lavt rådighedsbeløb. (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

Hvis du står og mangler 12.000 kroner til at få økonomien til at hænge sammen i slutningen af måneden, har kviklånsfirmaet Vivus et tilbud til dig. Du kan få pengene lynhurtigt, og det er frivilligt, om du vil afdrage på lånet, så længe du betaler renterne.

Der er bare lige det, at renten er 20 procent om måneden, hvilket svarer til årlige omkostninger på 817 procent.

Det er den slags lån, Forbrugerombudsmanden har set nærmere på i en ny undersøgelse af branchen for kviklån.

Nu bliver seks virksomheder, heriblandt Vivus, meldt til politiet. Ifølge Forbrugerombudsmanden har de brugt vildledende markedsføring.

Fem af virksomhederne har også tilbudt lån som ’kassekreditter’ i strid med reglerne, og flere virksomheder lavede en utilstrækkelig kreditvurdering. Man gav i flere tilfælde lån, blot kreditvurderingen viste, at forbrugeren kunne betale renterne.

- Vi kan se, at nogle selskaber giver forbrugerne afdragsfrie lån på ubestemt tid uden at have vurderet, om forbrugerne har råd til at afdrage. Det er en klar overtrædelse af kreditaftaleloven. Forbrugere, der ikke har råd til at afdrage, risikerer at skulle betale meget høje renter i det uendelige på et sådan forbrugslån, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Ville ikke kunne betale tilbage

Problemet er blandt andet, at kviklånsfirmaerne har givet lån til mennesker med så dårlig økonomi, at det ifølge Forbrugerombudsmandens vurdering ikke var realistisk, at de ville kunne betale tilbage.

Forbrugerombudsmanden tog udgangspunkt i, at låntagerne skulle have et rådighedsbeløb på 6.290 kroner om måneden til at leve for, efter der var betalt til både faste udgifter og lån. Men en gennemgang af en række konkrete sager viste, at der blev givet lån, selv om det ikke var tilfældet.

Sådan blev kunder kreditvurderet

  • Et firma bevilgede fem lån på 1.000 til 4.000 kroner til 19 procent i rente om måneden. Låntagerne havde i forvejen optaget andre forbrugslån ’i betydeligt omfang’ eller havde ’yderst beskedne’ indtægter. Deres frie midler til at betale lånene tilbage var langt under det rådighedsbeløb på 6.290 kroner, som kræves for at ’opretholde en beskeden levefod’.

  • Et firma bevilgede fire lån på mellem 3.000 og 8.000 kroner til en månedlig rente på 15 procent. Låntagerne havde beskedne indtægter og/eller andre lån i forvejen, men firmaet indhentede ikke oplysninger om deres faktiske udgiftsniveauer, inden lånene blev givet. Det er ifølge Forbrugerombudsmanden en utilstrækkelig kreditvurdering.

  • Et firma bevilgede lån til fire ansøgere, selvom de oplyste, at deres udgifter til husleje og andre faste udgifter var under gennemsnittet for personer med tilsvarende indtægter.

  • Et firma lånte penge til tre personer, selvom deres indtægter var så lave, at Forbrugerombudsmanden estimerer, at deres rådighedsbeløb var under halvdelen af de 6.290 kroner, der ifølge gældssaneringsbekendtgørelsen er minimum.

I brancheforeningen Digitale Långivere, hvor flere af de politianmeldte firmaer er medlemmer, mener man dog, at kviklånsbranchen gør alt, hvad der er muligt for at kreditvurdere kunderne ordentligt.

- Kritikken går jo på, at der ikke bliver indhentet tilstrækkelige oplysninger om forbrugernes økonomi, og der har vi længe ytret ønske om, at vi fået et statsligt gældsregister, som giver et samlet overblik over den enkelte borgers gældssituation. For vi sidder og regner rådighedsbeløb i blinde, når vi ikke kan se, hvad folk har af gæld, siger Christina Trauboth, direktør for det politianmeldte firma Gokredit og talsperson for Digitale Långivere.

- Hvis en person skylder det, der svarer til en årsindtægt, skal vedkommende ikke have nye forbrugslån. Men det overblik findes ikke nu, og det håber vi, der kommer politisk vilje til at løse, fortsætter hun.

Digitale Långivere understreger samtidig, at forbrugerne i flere af de sager, som Forbrugerombudsmanden kritiserer, i mellemtiden har betalt lånet tilbage.

Det er firmaernes problem

I Forbrugerrådet Tænk giver man dog ikke meget for forklaringen om, at det er svært at kreditvurdere kunderne ordentligt med de oplysninger, der er til rådighed.

Kviklånsfirmaerne bør være langt forsigtigere, lyder det.

- Vi ser konsekvenserne ude i vores gældsrådgivning, hvor over halvdelen af de tusinder af mennesker, som henvender sig, har denne her type lån i bagagen. Det er et kæmpestort problem, hvis man ikke kan komme ud af sin gæld, og det er jo netop, derfor vi har lovgivning om, at man skal kreditvurdere låneansøgeren, siger Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip.

Hun mener ikke, det er en undskyldning, at det er svært at finde oplysninger om låntagerne.

- Det er en lånevirksomheds forpligtelse at indhente de oplysninger, der skal til. Det er et problem, de er nødt til at løse, ellers kan de ikke yde de lån, siger Anja Philip.

Har rettet fejl

DR Nyheder har kontaktet alle de seks firmaer, der er blevet politianmeldt. 4finance, Finans 247 og GoKredit er repræsenteret af brancheforeningen Digitale Långivere, mens Capitolia mener, at det er for tidligt at kommentere på politianmeldelsen.

Ferratum, som er den næststørste udbyder af kviklån på det danske marked, er blevet politianmeldt for vildledende markedsføring. Alle fejl, som Forbrugerombudsmanden har påpeget, er dog allerede rettet, lyder det i et skriftigt svar fra virksomheden.

- Ferratum er en ansvarlig långiver og lægger stor vægt på altid at overholde alle lokale love og regler. I dette særlige tilfælde vedrørende nogle vilkår i vores priseksempel, er det desværre ikke fuldt ud lykkedes. Det var bestemt ikke vores hensigt, og vi korrigerede alle fejl umiddelbart efter, at Forbrugerombudsmanden gjorde os opmærksom på dem i august 2018, skriver Ferratums administrerende direktør, Jesper Hammer.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Creamfinance.

Facebook
Twitter