Dyrt at køre i miljørigtig firmabil

Personer med firmabil er utilfredse med, at der ikke er incitament til at vælge en bil, der kører langt på literen. Det ville ellers nedbringe udledningen af CO2, mener forsker i transportøkonomi.

Dieselmodellen af Opel Vectra Wagon kan koste bilejeren 800 kroner mere om måneden end benzinmodellen. (Foto: Lånt af Amberbiler med tilladelse)

Firmabilister tegnede sig sidste år for 38 procent af alle nye biler, der blev købt, og det er oftest dem, der kører rigtig mange kilometer om året.

I et konkret tilfælde ville dieselmodellen af en Opel Vectra Wagon koste bilejeren 800 kroner mere om måneden end benzinmodellen. Dieselmodellen ville ellers udlede 1,4 tons CO2 mindre om året, hvis der blev kørt 50.000 km.

Mindre CO2-udslip

Beskatningen skal ned for biler, der kører langt på literen, mener ejere af firmabiler, og det ville have en effekt mener seniorforsker i transportøkonomi fra DTU-Transport, Ole Kveiborg.

- Man ville kunne se en reduktion i udledningen af CO2 i brændstofforbruget, hvis man skiftede fra en mere brændstofforbrugende bil til en mindre brændstofforbrugende bil. Netop fordi firmabilister kører så mange kilometer på vejene, så ville vi kunne se en stor reduktion i CO2udledningen, siger Ole Kveiborg.

Ekstremt vigtigt

Udledningen af CO2 fra transportsektoren har de seneste 15 år været stigende, og tegner sig for en fjerdedel del af det samlede CO2-udslip i Danmark, siger følge Urs Steiner Brandt, der er lektor i miljøøkonomi ved Syddansk Universitet. Han mener også, at et økonomisk incitament til at vælge en miljørigtig bil vil have en mærkbar gavnlig effekt.

- Det er ekstremt vigtigt, at vi får nedbragt udledningen af CO2 i Danmark. Det har vi også forpligtet os til i EU-samarbejdet de næste 10-15 år, siger han.

Med i skattekommission

Socialdemokratiets skatteordfører Nick Hækkerup mener, at beskatningen af firmabiler bør komme med som et emne i den netop nedsatte skattekommission:

- De skatteregler, vi har nu, er lavet i en anden tid. Vi sidder på en tikkende miljøbombe, og den er vi nødt til at have kontrol med nu. Derfor er vi nødt til at lave vores skatteregler sådan, at folk gerne vil opføre sig miljørigtigt, også når de køber firmabil, siger Nick Hækkerup.

Også SF's miljøordfører Ida Auken mener, at skattereglerne bør ændres, så det bliver fordelagtigt for ejere af firmabiler at vælge en miljørigtig bil.