Efter gigantbøde: YouTube stopper målrettede reklamer for børn

Videotjenesten retter ind og gennemfører omfattende ændringer, der skal beskytte børn.

Børnene vil få andre reklamer, efter YouTube ændrer platformen for børnevideoer.

Når de små poder ser Gurli Gris eller andre børnevideoer på YouTube, vil de ikke længere blive afbrudt af reklamer, der bygger på deres seervaner eller andre personlige data, som Google indsamler.

Efter at have modtaget en rekordstor bøde fra den amerikanske forbruger- og konkurrencestyrelse, FTC, stopper YouTube med at vise målrettede annoncer i videoer, der er lavet til børn.

Fremover vil YouTube kraftigt begrænse den mængde af data, der indsamles om seere af børnevideoer. Det betyder samtidig et farvel til reklamer, der er skræddersyet til seere af videoer, som er kategoriseret "lavet til børn".

Samtidig lukker YouTube for kommentarsporet på videoerne, ligesom børn i langt højere grad vil få anbefalet videoer, der er lavet til børn, skriver The New York Times.

Derfor bliver det en anden oplevelse for børn at se YouTube, mener Christine Sørensen, der er politisk chef hos Google Danmark.

- Man kommer til at kunne mærke det, fordi brugerfladen omkring indholdet ændrer sig. Hvis man ser indhold, som er rettet til børn på YouTube, vil det se anderledes ud, siger hun.

Irriterende reklamer

Hos familien Nikbakht i Allerød er Viktor og Gabriel på 10 og 12 år flittige brugere af YouTube. Og de møder konstant reklamer, når de dagligt surfer rundt på platformen.

- Det er pænt irriterende. For der kommer reklamer hvert minut i de populære videoer, lyder det fra Viktor Nikbakht på 10 år.

Viktor og Gabriels far er heller ikke begejstret for reklamerne. Så han glæder siger over, at YouTube nu stopper med skræddersyede annoncer til hans børn.

- De laver de der målrettede reklamer, fordi de så kan tiltrække flere reklamepenge, vurderer Reza Nikbakht.

Allerhelst så han, at YouTube helt stoppede med at vise reklamer:

- Det er ren manipulation og skaber kunstige behov, som ikke er der, mener han.

Kontekstbaserede reklamer fortsætter

Så vidt går YouTube dog ikke. Det er kun farvel til personaliserede reklamer i forbindelse med videoer, der er lavet til børn. I stedet serveres reklamer ud fra generelle kategorier og kontekst.

- YouTube er stadig en reklamefinansieret platform i modsætning til YouTube Kids, hvor man betaler abonnement.

- Derfor vil der ikke længere være personaliserede og målrettede reklamer, som for eksempel går på ens søgehistorik. Det vil være kontekstbaserede reklamer, som man kender det fra TV, siger Christine Sørensen fra Google.

Hun vurderer, at ændringerne kan føre til, at både Google og skabere af indhold, der henvender sig til børn, mister reklameindtægter.

Ifølge Christine Sørensen er ændringerne også et resultat af selvransagelse hos Google:

- Vi har lært, at der er rigtig mange børn, der bruger YouTube – både til at se, men også til at lægge deres eget indhold op. Lige omkring det indhold strammer vi grebet. Der siger vi: Vi skal tænke på, hvordan vi passer på de børn under 13, der bruger og ser indhold på YouTube.

Ekspert: Google har misbrugt data om børn

Pernille Tranberg, der er rådgiver hos tænketanken Data Ethics, ser anderledes på sagen:

- Google gør det først nu, fordi lovgiverne tvinger dem til det. De har fået en kæmpestor bøde og har indgået et forlig om, at de ikke må misbruge børns data.

Det er i første omgang op til skaberne selv at kategorisere, om deres videoer er lavet til børn. Det gælder både nye og gamle videoer på YouTube.

Hun mener, det er på tide, at Google begrænser dataindsamlingen om børn:

- Det manglede bare, at YouTube indfører de her ændringer. Det var noget, enhver etisk ansvarlig virksomhed burde have gjort for lang tid siden. De har misbrugt data i årevis. Det er uetisk, og det er ulovligt.

Aldersgrænse på 13 år overholdes ikke

Ændringerne sker, efter at Google i September 2019 modtog en bøde på cirka 1,1 milliard kroner fra den amerikanske forbruger- og konkurrencestyrelse, Federal Trade Commission (FTC).

Ifølge de amerikanske myndigheder havde Google ulovligt indsamlet data om børn, der så YouTube. Denne praksis mente FTC var et brud på Children's Online Privacy Protection Act (COPPA) - en amerikansk lov fra 1998, der beskytter børns privatliv på nettet.

Som del af forliget varslede Google, at de ville gennemføre de ændringer, som nu træder i kraft.

Ifølge YouTubes brugerbetingelser skal man være 13 år for at benytte tjenesten. Alligevel er YouTube blandt de mest populære platforme for børn.

I Danmark ser næsten 70 procent af børn under 13 år minimum ugentligt video-indhold på YouTube, viser tal fra Kantar for DR Medieforskning.

Gråt område

At Google nu stopper med at målrette annoncerne i børnevideoer, illustrerer ifølge Pernille Tranberg, hvor slemt det indtil nu har stået til:

- Det viser noget om, hvor uetisk og ulovligt de har ageret, siger Pernille Tranberg.

Det er indholdsskaberne selv, der skal kategorisere videoerne, hvorefter Google blandt andet vil bruge kunstig intelligens til at tjekke, at videoerne rent faktisk også er lavet til børn.

- Der er stadig et gråt område for indhold, der muligvis ikke er til børn, men som oftest ses af børn, udtaler Josh Golin, der er administrerende direktør for Campaign for a Commercial-Free Childhood, til Washington Post.

Brolins organisation var blandt dem, der indgav klager til Federal Trade Commission om YouTube:

- Det er i for høj grad op til skaberne at håndhæve reglerne, og ikke nok til YouTube, udtaler han.