Efter ophold i dansk containerlejr er Diosdado vendt tilbage til Filippinerne: ’Vi blev behandlet som dyr'

Diosdado Tor var ansat hos et datterselskab til Kurt Beier Transport, som lige nu er tiltalt for at underbetale udenlandske chauffører og lade dem bo under kummerlige forhold.

(Foto: Jayson Pajarillo)

Madlavning på et beskidt entregulv, et privatliv der indskrænker sig til en køjeseng og vintermåneder uden hverken overtøj, tandpasta eller shampoo udgør Diadado Tors erfaringer med det danske arbejdsmarked.

Den 56-årige lastbilchauffør fra Filippinerne sidder vred, flov og desillusioneret tilbage. Europa har skuffet ham, og hans drøm er bristet.

I 2018 fik Diosdado Tor kontakt til en dansk rekrutteringsmanager, som repræsenterede det polske vognmandsfirma HBT Internationale Transporte, som er et datterselskab til det danske selskab Kurt Beier Transport.

Han underskrev en kontrakt på arbejde til en månedsløn på omkring 7.000 kroner, og i februar 2018 fløj han sammen med en gruppe andre håbefulde filippinere til Polen, for at blive certificeret som europæisk lastbilchauffør.

I videoen nedenfor fortæller Diosdado Tor om de forhold, han senere kom til at bo under i Kurt Beir Transports lejr i Padborg. Videomaterialet, som vises på computerskærmen, er Fagbladet 3F's afsløringer af lejren.

- Jeg drømte om at kunne renovere mit hus og skabe et godt liv for min familie. Det koster mange penge, og derfor var jeg nødt til at søge arbejde i Europa, fortæller Diosdado Tor til DR Nyheder, som møder ham i Filippinernes hovedstad Manila.

Hurtigt begyndte planen om en bedre fremtid for ikke bare ham, men også hans familie dog at skride.

Diosdado Tor dumpede en afgørende test i Polen ifølge ham selv med begrundelse om, at han reaktionsevne ikke var god nok. Alligevel valgte han at køre med en bus til Padborg i Danmark for at stå til rådighed for Kurt Beier Transports datterselskab.

- Jeg kørte med, fordi de sagde, at de havde et andet job til mig, siger Diosdado Tor, som samtidigt fortæller, at han havde svært ved at forstå de instrukser og beskeder, der kom fra hans arbejdsgiver, da de primært blev givet på polsk.

Diosdado Tor kom aldrig til at køre lastbil i Europa.

I stedet opholdt han sig flere uger i en containerlejr i Padborg, som i oktober 2018 blev afsløret af Fagbladet 3F, og som nu er omdrejningspunktet i en strafferetssag mod Kurt Beier Transport og fire ledende medarbejdere, som er tiltalt for åger af særlig grov beskaffenhed.

I videoen nedenfor viser Diosdado Tor billeder fra sin tid i Padborg.

- Europa er i en god situation, men de behandlede os filippinere som dyr. Vi skulle bo i en trailer og blev hverken tilbudt dyne eller pude at sove med. Heldigvis havde jeg taget en jakke med fra Filippinerne – ellers havde jeg ikke overlevet, siger Diosdado Tor og tilføjer

- Det føltes ikke som at arbejde i Europa.

DR Nyheder har forelagt kritikken for Kurt Beier Transport, som ikke har ønsket at kommentere på kritikken.

I april fik Diosdado Tor besked om, at han var fyret.

- Jeg blev ked af det og var dybt chokeret og forstod ingenting. Jeg havde ikke tjent en eneste euro, siger han.

Hans hjemrejse blev betalt af det polske datterselskab, og i lufthavnen tilbage i Manila solgte Disdado Tor sin mobiltelefon, så han havde penge til at købe chokolade og bringe hjem til sin familie som gaver.

  • Diosdado Tor bor i dag i en bydel i Filippinernes hovedstad Manila sammen med sin hustru. Sammen har de tre voksne børn. (Foto: Jayson Pajarillo)
  • Diosdado Tor har en drøm om at renovere sit hus. Hans dagsløn i Manila ligger på omkring 100-125 kroner, så det er svært for ham at spare op. (Foto: Jayson Pajarillo)
  • Diosdado Tor har tidligere arbejdet som mekaniker i Australien og kørt lastbiler i Angola, hvor lønningerne er højere end i Filippinerne. (Foto: Jayson Pajarillo)
1 / 3

Tilbage i Filippinerne har Diosdado Tor taget arbejde både som chauffør, mekaniker og som sælger af forskellige motordele.

Han har henvendt sig på det kontor, hvor han første gang kom i kontakt med det polske vognmandsfirma for at klage over, at han aldrig blev udbetalt løn eller madpenge. Hans krav er blevet afvist, og han har aldrig hørt fra hverken Kurt Beier Transport eller datterselskabet.

Drømmen om europæisk arbejde og europæisk løn lever stadig i Diosdado Tor, men han er afklaret med, at det aldrig igen skal være for danske Kurt Beier Transport eller nogle af koncernens datterselskaber.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk