Efter politianmeldelse: Bilka betaler millionbøde for at vildlede kunder

Flere gange har varehuskæden vildledt forbrugere med overdrevne tilbud på grill, cykler og støvsugere.

- Bilka havde markedsført grill, cykler og støvsugere med besparelser, der ikke var reelle, skriver Forbrugerombudsmanden. (Foto: MARIE HALD © Scanpix)

Varehuskæden Bilka betaler nu en millionbøde for at have

vildledt
sine kunder.

Det skriver

Forbrugerombudsmanden
i en
pressemeddelelse
.

"Bilka havde markedsført grill, cykler og støvsugere med besparelser, der ikke var reelle", skriver forbrugermyndigheden.

Bilkas ejer, Salling Group, der i december 2019 blev politianmeldt af

Forbrugerombudsmanden
, har accepteret at betale bøden på tre millioner kroner.

– Selvfølgelig kan vi begå fejl og i enkelte tilfælde

tolke
lidt anderledes end
Forbrugerombudsmanden
, men her var vi tidligere for langt fra
Forbrugerombudsmandens
tolkning. Det er ikke godt nok, og det skal vi gøre bedre, siger Henrik Schmidt, der er indkøbsdirektør for Bilka nonfood.

Solgte grill i næsten et år

En grill af mærket Char-broil var fra 2018 til 2019 i en periode på næsten et år at finde i Bilkas tilbudsaviser som tilbud med besparelser på over 50 procent.

Med tilbuddet fulgte udstyr til grillen, men købte man grillen uden grilludstyr, var der knap så mange penge at spare.

"

Forbrugerombudsmanden
har vurderet, at prisen for grillen uden udstyr ikke var en reel pris, da ingen
forbruger
ville købe grillen til den pris, når de kunne få grill-tilbehør med og betale over 10.000 kroner mindre", skriver
Forbrugerombudsmanden
.

Salling Group tilbyder de kunder, der har købt grillen til normalpris i Bilka, at få differencen betalt tilbage.

- Kunder kan fortsat henvende sig i Kundeservice i deres lokale varehus, uanset om købet til normalpris blev foretaget online eller i en fysisk butik, skriver Salling Group.

Har før fået bøde

Også førpriser på cykler og støvsugere hos varehuskæden er blevet vurderet til at være overdrevne, lyder det fra forbrugermyndigheden.

Ifølge lovgivningen må en vare

maksimalt
være på tilbud to uger ad gangen, for at det kan kaldes tilbud, ellers bliver
forbrugerne
vildledt
.

Men det er ikke første gang, at Salling Group er kommet i myndighedens søgelys og er blevet straffet for sine tilbud i varehuset.

I maj sidste år blev selskabet idømt en bøde på 700.000 kroner netop som følge af

vildledende
markedsføring ved tilbud. Dengang lod Bilka forstå, at de ville rette ind og følge anvisningerne fra
Forbrugerombudsmanden
fremover.

Og i forbindelse med ”Black Friday” den 24. november 2017 solgte Bilka ifølge

Forbrugerombudsmanden
en cykel med en tilbudspris på 4.999,5 kroner.

Det var ifølge tilbuddet en besparelse på 50 procent i forhold til en normalpris på 9.999 kroner.

Men cyklen havde allerede været til salg til den oplyste tilbudspris på 4.999,5 kr. i halvanden måned forud for Black Friday-tilbuddet.

- Det er desværre ikke første gang, at virksomheder føler sig fristet til at markedsføre varer med urealistiske normalpriser. Det må man naturligvis ikke.

Forbrugerne
må ikke
vildledes
til at tro, at et tilbud er bedre, end det er, siger
forbrugerombudsmand
Christina Toftegaard Nielsen.

Forbrugerombudsmanden
har blandt andet indledt sagen på baggrund af DR Nyheders historier om Bilkas priser, skriver forbrugermyndigheden.

Facebook
Twitter