Efter rædselsregnskab for 2016: Nu er der overskud i DSB

DSB forbedrede sig sidste år og landede et overskud før skat på 274 millioner kroner, viser årsregnskabet for 2017.

DSB er på vej mod en solid økonomi. (Foto: claus fisker © Scanpix)

DSB er ved at komme sig økonomisk efter milliardnedskrivninger af de skandaleramte IC4-tog.

Årsregnskabet for 2017, der netop er blevet offentliggjort, viser et overskud før skat på 274 millioner kroner mod et underskud på 2,2 milliarder kroner i 2016, hvor DSB var hårdt ramt af tab på IC4-togene.

- DSB er takket være en stor og dedikeret indsats fra medarbejderne kommet godt igennem et år med mange udfordringer, udtaler administrerende direktør Flemming Jensen i en kommentar.

Og når der ses bort fra nedskrivningerne, var der også tale om fremgang. Her landede det justerede resultat før skat på 548 millioner kroner - en fremgang på 167 millioner kroner i forhold til året før - men lidt under resultatet i 2015.

Læs mere her

DSB på vej mod solid økonomi

DR Nyheders erhvervskorrespondent Jakob Ussing fortæller, at regnskabet viser et DSB i langsom bedring mod en mere solid økonomi.

- Det skyldes især, at selskabet nu har en meget lavere gæld end for få år siden, hvilket sænker selskabets udgifter til renter betragteligt.

DSB's gæld er således nedbragt med over en milliard kroner i forhold til 2016 og med syv milliarder i forhold til i 2012.

Det betyder, at DSB nu betaler mindre i renter efter en årrække, hvor renterne har tæret på økonomien.

Desuden er tabene på IC4-togene taget i 2016 og rammer dermed ikke regnskabet for 2017 direkte, om end IC4-togene stadig kører langt mindre end oprindeligt planlagt.

- Der er ikke nogle store negative poster som i 2016, hvor skandalen med IC4-togene ramte DSB hårdt, siger Jakob Ussing.

Færre solgte rejser og tog til tiden

I årsrapporten skriver DSB, at antallet af solgte rejser var to procent lavere sidste år i end 2016. Det skyldes hovedsageligt en nedgang i antallet af rejser i S-tog på grund af store infrastrukturarbejder.

Men nedgangen i antallet af solgte rejser skyldes også, at DSB ikke længere kører regionaltogstrafikken i Nordjylland og på Grenaa-banen i Østjylland.

Salget af de billige Orange-billetter fortsætter dog med at vokse.

I årsrapporten skriver DSB desuden, selskabet nu overholder sin operatørpunktlighed - det vi sige den del af punktligheden, som DSB selv er ansvarlig for. Og dermed overholder DSB sine kontraktkrav om tog til tiden.

- Vi kan også glæde os over at operatørpunktligheden, trods en aldrende togflåde, igen lever op til målsætningerne i trafikkontrakten, udtaler Flemming Jensen.