Efter shitstorm: Parkeringsapp betaler penge tilbage til vrede kunder

ParkPark nægtede at have gjort noget galt, men nu betaler de penge tilbage til berørte kunder.

Parkeringsappen ParkPark betaler nu penge tilbage, som de hævede på deres kunders konti uden at have fået lov. (Foto: ASGER LADEFOGED © © Scanpix)

I juli røg parkeringsappen ParkPark ud i lidt af en shitstorm, da de uden at have fået samtykke trak 300 kroner for en række kunders konti.

Dengang nægtede de at have gjort noget galt, men nu er de tilsyneladende vendt på en tallerken.

Firmaet har efter en forhandling med forbrugernes vagthund, Forbrugerombudsmanden, valgt at betale pengene tilbage.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

- Vi har vurderet, at PARKPARK uretmæssigt har hævet penge på kundernes konti uden deres samtykke. De kunder, der endnu ikke har fået deres penge tilbage, har derfor krav på at få pengene retur, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelsen.

Screenshot af mail sendt 29. juni til ParkParks kunder (Foto: (C) DR Nyheder)

Jeppe Hunsdahl fra Forbrugerombudsmanden fortæller, at de i alt har fået 65 klager i sagen.

- Det er rigtig mange klager i forhold til, hvad vi plejer at få i en enkelt sag, siger han.

Der er heller ikke nogen tvivl om, at sagen fik mange ParkPark-kunders pis i kog.

På selskabets Trustpilot-side strømmede det på få dage ind med flere hundrede harmdirrende, et-stjernede anmeldelser. De vrede anmeldelser er løbende blevet flere i løbet af de seneste tre måneder.

Og ParkParks ageren var ulovlig, fortæller forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- Selvom en virksomhed tidligere har fået oplyst en kundes betalingsoplysninger, så betyder det ikke, at virksomheden kan ændre i aftalen og bruge betalingsoplysningerne til at hæve penge fra kundens konto. Det kræver et klart og aktivt samtykke fra kunden, siger hun.

De berørte kunder har hver især har fået 300 kroner tilbage fratrukket de beløb, de har brugt på parkering, fortæller Jeppe Hunsdahl fra Forbrugerombudsmanden.

Han ønsker ikke at udtale sig om, hvor mange kunder der får penge tilbage fra ParkPark.

Ejet af rigmanden

ParkPark er blandt andet ejet af rigmanden og erhvervsmanden Mads Peter Veiby, som ejer 49 procent af selskabet.

Han har dog været helt tavs i sagen, og i stedet har det været direktør Michael Buch Sandager, der har udtalt sig.

Da DR Nyheder talte med ham i begyndelsen af juli, benægtede han, at de havde gjort noget galt.

- Der er ikke noget i den her procedure, jeg ville ændre, hvis jeg skulle gøre det om i morgen, sagde direktøren, der fortalte, at alle kunder kan få deres 300 kroner tilbage, hvis de ønsker det.

Hvorfor mener du, at det er en rimelig ændring i vilkårerne, når man laver så markant om på betingelserne for at være kunde hos jer?

- Det er bestemt ikke urimeligt. Det er præcis de samme betingelser, som man ser med rejsekortet. Det er en kendt forretningsmodel, som mange andre også bruger, sagde direktøren for ParkPark.

Piben har dog fået en anden lyd, siden Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen. I september skrev parkeringsappen på sin hjemmeside, at de var i gang med at sikre, at de kunder, der ikke har givet aktivt samtykke via app eller hjemmeside får det fratrukne beløb.

- PARKPARK påtager sig naturligvis det fulde ansvar for denne proces og vi beklager overfor de af vores kunder, der har været berørt af ændringerne, skrev de på deres hjemmeside.

DR Nyheder har i dag været i kontakt med direktør Michael Buch Sandager, der ikke har nogen kommentarer til sagen og henviser til selskabets hjemmeside.

Vi ville ellers gerne have spurgt ham om, hvad der har ændret sig siden juli, og om han stadig ikke ville have gjort noget anderledes den dag i dag.

Facebook
Twitter