Efter stribevis af ulovlige sager i danske banker: Inkassofirmaer får kraftig advarsel

Inkassobranchen skal gennemtjekke de sager og beløb, de tjener penge på at indkassere, lyder det.

Når firmaer overtager inkassosager, skal de også selv undersøge, at beløb og dokumentation for gælden er korrekt, lyder det fra Forbrugerombudsmanden. (© (c) Colourbox)

Når det banker på døren, eller en rudekuvert med inkassokrav lander i postkassen, så skal firmaerne i den anden ende være stensikre på, at pengene passer.

Sagen om Danske Banks ulovlige gældssager, hvor tusindvis af kunder er blevet klemt, får nu Forbrugerombudsmanden til at sende en advarsel til en række inkasso- og advokatfirmaer.

Når firmaerne overtager inkassosager fra en bank, så skal de også selv undersøge, at beløb og dokumentation for gælden er helt efter bogen.

Ellers risikerer firmaerne selv at komme på kant med loven, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- Efter Danske Banks offentliggørelse af, at der har været fejl i deres gældssystemer, så skal firmaerne sikre sig, at det krav de inddriver, er korrekt beregnet, siger hun.

Tip os:

  • Er du en af de berørte kunder? Eller har du oplevelser med inkassofirmaer?

  • Skriv til journalist Ole Ørskov

Tusindvis af tvivlsomme inkassokrav

Senest er det kommet frem, at Danske Bank og Finanstilsynet i over et år har haft kendskab til massive problemer med gældsinddrivelse i bankens inkasso-afdeling.

I sagen hos Danske Bank kan i alt 106.000 kunder være berørt af fejlen, og banken forventer, at mellem 10.000 og 15.000 kunder skal have penge tilbage.

Også flere tusinde kunder kan være ramt af fejl i storbanken Nordea, og i Jyske Bank er ulovlige rykkergebyrer og fejl i renteberegninger lige nu i bankens søgelys.

For en mindre del af de klemte kunder i Danske Bank handler det netop om, at deres gæld er sendt til inddrivelse hos inkassofirmaer.

En aktindsigt, som DR Nyheder har fået i Danske Banks korrespondance med Finanstilsynet viser, at Danske Bank har sendt 4.500 kunder til inkasso i sager, hvor kunderne er i overhængende fare for ulovligt at have betalt for meget på grund af fejl.

- På nuværende tidspunkt er 12.500 kunder, hvis gæld inddrives af Danske Bank, og 4.500 kunder, hvor gældsinddrivelsen er outsourcet til et inkassobureau, omfattet af kategorien af kunder, der har tilbagebetalt 60 procent eller mere af deres gæld, og som derfor har fået sat deres gældsafvikling i bero af banken, skriver Danske Bank.

'Skal have styr på sager'

Men for at kunne kradse penge ind hos dårlige betalere, så skal der være styr på, at gælden ikke er forældet, at kunderne er vurderet korrekt og at der ikke er fejl i beløb, lyder det fra forbrugermyndigheden.

Forbrugerombudsmanden vil i første omgang have inkassofirmaerne til at standse opkrævninger af penge i de sager, som involverer Danske Bank-kunder.

- Hvis der er indikationer på, at et krav ikke er berettiget, eller hvis skyldneren kommer med begrundelser for, at de ikke skylder pengene, så har inkasso- og advokatfirmaer pligt til at undersøge det, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Men hvordan skal et inkassofirma sikre sig, at der ikke uberettiget opkræver penge, når det er bankerne, der har oplysningerne?

- Så skal de rette henvendelse til Danske Bank og bede om dokumentation for kravet, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Inkassofirma: Sagerne er stoppet

Inkassofirmaet Lowell, der tidligere gik under navnet Lindorff Danmark, er et af de selskaber, som har fået brev fra Forbrugerombudsmanden.

Samtidig er Lowell et af de inkassofirmaer, der er blevet hyret af Danske Bank til at kradse penge ind i de fejlbehæftede sager.

Firmaet gik i gang med inddrivelsen i januar 2019, men alle de sager er ifølge Lowell nu sat på pause.

Det blev de tilbage i september samme år efter aftale med Danske Bank, fortæller kommunikationschef Keld Hvolbøl.

- Lad mig understrege, at det ikke er fejl, som vi har haft mulighed for at kunne konstatere på baggrund af det materiale, vi har modtaget fra Danske Bank, siger han.

Derfor ser Lowell heller ikke noget problem i at efterleve Forbrugerombudsmandens krav, siger Keld Hvolbøl.

- Der sker fejl i alle virksomheder. Men vi er stensikre på, at vi er meget omhyggelige med kontrollere det, vi får ind. Men vi kan jo selvfølgelig kun kontrollere på baggrund af det, vi modtager, siger han.

Inkassofirmaernes arbejde er bestemt ved lov, og følger de ikke den, så risikerer Lowell og andre at miste deres tilladelse fra politiet, fortæller Keld Hvolbøl.

- Hvis der kommer indsigelser, så standser vi inddrivelsen. Det har vi altid gjort. For det er en del af inkassoloven, som er helt central. Og man skal huske på, at vi har en autorisation for at må arbejde som inkassovirksomhed. Den kan vi få frataget, hvis vi ikke overholder lovgivningen, siger Keld Hvolbøl.

Det skriver Forbrugerombudsmanden

  • Inkasso- og advokatfirmaer må undlade at fortsætte inddrivelsen over for forbrugeren, hvis firmaet ikke ønsker at undersøge, om kravet mod forbrugeren er berettiget. Ellers vil der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse kunne blive tale om overtrædelse af god inkassoskik.

  • Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse har forbrugerne ret til at kræve gælden nedsat som følge af uansvarlig långivning eller regnefejl, selvom en af de omtalte forbrugslånsvirksomheder eller banken har solgt lånet til en anden virksomhed. Derfor gælder inkasso- og advokatfirmaernes undersøgelsespligt også, når de pågældende lån er videresolgt.

  • Da nogle af forbrugslånsvirksomhederne er gået konkurs, kan inkasso- og advokatfirmaernes fortsatte inddrivelse af mulige ugyldige lån også betyde, at forbrugerne indbetaler for meget, uden at kunne få pengene tilbage fra konkursboet. Inkasso- og advokatfirmaerne kan blive erstatningsansvarlige, hvis deres manglende overholdelse af god inkassoskik påfører forbrugerne et tab.

  • Kilde: Forbrugerombudsmanden

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter