Efter tragiske flystyrt: Boeings aktier falder voldsomt

To flystyrt med en ny flytype kan få alvorlige konsekvenser for amerikansk flyproducent.

Et Boeing 737 MAX 8 forlader fabrikken. (Foto: Matt McKnight © Scanpix)

Der er dybe panderynker i flyproducenten Boeings hovedkvarter efter det tragiske flystyrt i Etiopien, som søndag kostede 157 mennesker livet.

Med flystyrtet er der skabt usikkerhed om netop sikkerheden ved Boeings nye flymodel 737 MAX 8, der skulle være fremtidens store indtjeningskilde.

For det er anden gang på blot et halvt år, at et fly af den type, styrter ned. I oktober døde 189 mennesker, da et MAX 8-fly styrtede ned i Indonesien.

Redningsarbejdere bjærger vragdele efter flystyrtet i Indonesien. 198 mennesker døde, da flyet forulykkede. (Foto: beawiharta © Scanpix)

På børsen i New York faldt Boeings aktier med 12,9 procent, da børsen åbnede mandag eftermiddag. Efter en times tid havde kursen dog rettet sig lidt, så faldet var reduceret til otte procent. Det svarer til, at Boeing er blevet 130 milliarder kroner mindre værd.

- Sikkerhed står over alt andet, når man er flyproducent. Det er selvfølgelig investorerne, som er nervøse for, om de her to flystyrt med en relativ ny flytype kommer til at koste Boeing rigtig mange penge, siger aktieanalysechef i Sydbank Jacob Pedersen, der følger flyindustrien tæt.

Verdens mest solgte passagerfly

737 har i mange årtier været rygraden i Boeing, og det skulle fremtidssikres med 737 MAX 8-flyene, der har bedre brændstoføkonomi og kan flyve lange afstande

Der er leveret 350 af dem de sidste to år, men Boeing har bestillinger fra flyselskaberne på 5.000 nye fly.

Det er et enormt antal passagerfly.

For at sætte det i perspektiv er der blevet lavet knapt 10.500 af flytypen 737 i forskellige varianter, siden den blev introduceret i 1966. Det gør det til det mest udbredte pasagerfly nogensinde.

Men der er også rigtig mange gode grunde til, at flyselskaberne har været ivrige efter at bestille.

- Det et et fly, som kan flyve rigtig langt, og det er brændstoføkonomisk. Samtidig er det ikke særlig stort, og det vil gøre det muligt at flyve langdistance på ruter med lidt færre passagerer som for eksempel Aalborg-New York. Det åbner jo for nogle helt nye tilbud til passagererne, så det er et ret centralt fly i mange flyselskabers vækstambitioner, siger Jacob Pedersen.

19 selskaber har indstillet flyvningen

Det store spørgsmål nu er selvfølgelig, hvad der er gået galt. Myndighederne i Etiopien har fundet den sorte boks fra flyet, og undersøgelserne er i gang.

Vragdele efter flystyrtet i Etiopien. (Foto: MICHAEL TEWELDE © Scanpix)

Foreløbig har myndigheder og flyselskaber reageret meget forskelligt.

Både Kina og indonesien valgte mandag at stoppe alle afgange med MAX 8, og ifølge mediet check-in.dk har 19 flyselskaber verden over besluttet at indstille flyvningerne med den omstridte model.

Ingen europæiske flyselskaber har dog valgt at holde modellen på jorden. Heller ikke Norwegian, der har 15 MAX 8-fly.

- De kommentarer, der kommer særligt fra de vestlige flyselskaber, er, at de ikke har oplevet nogen som helst problemer med flyene. De undersøgelser, der kører nu, skal først og fremmest afklare, om der er et problem med flyet, eller om årsagen er pilotfejl. Hvis det viser sig, at flyet er problemet, er det klart et problem for Boeing, siger Jacob Pedersen.

Han tilføjer, at det er flyselskabernes ansvar at sikre piloternes uddannelse i de forskellige flytyper.

Facebook
Twitter