Ekspert efter aktieklø: Zuckerberg vil være kongen af metaverse – men ejerne tror ikke på ham

Både Amazon, Meta, Alphabet og Microsoft har blødt astronomiske beløb i deres markedsværdi det seneste år.

Mark Zuckerbergs livsværk bløder milliarder på aktiemarkedet. (Foto: © ANDREAS GEBERT, Ritzau Scanpix)

Hvis du har kastet dine sparekroner i aktier hos Facebook-ejeren Meta, så kan du have været igennem en hård omgang lommesmerter.

Meta har faktisk fået barberet hele 74 procent af sin markedsværdi, siden selskabet toppede tilbage i september 2021 - et hastigt fald fra en værdi på over én billion amerikanske dollar ned til 270 milliarder dollar.

Faldet har også betydet, at Meta mister sin plads på listen over de 20 mest værdifulde amerikanske virksomheder, skriver CNBC.

Én af grundene skal findes ved den store omstilling, Meta tog, da firmaet skiftede navn fra Facebook og ville investere i det digitale univers kendt som 'metaverset'.

- Zuckerberg vil være kongen af metaverse og bruger sindssygt mange penge på det, men investorerne tror ikke på det, lyder vurderingen fra Michael Friis, aktiechef hos H.C. Andersen Capital.

Sådan kan din fremtidig hjemmearbejdsplads se ud, hvis Meta får udviklet deres metavers som de ønsker. Ifølge virksomheden skal det blandt andet ses som et "produktivitets"-værktøj (Foto: © META, Ritzau Scanpix)

De digitale reklamer er på tilbagetog

Meta er ikke den eneste techgigant, der bløder milliarder på aktiemarkedet. Også Amazon, Microsoft og Google-moderselskabet Alphabet har tabt mere end 500 milliarder dollar i markedsværdi det seneste år.

Også sociale medier, hvilket især tæller Meta og Alphabets underfirmaer, bliver ramt hårdt på økonomien. På grund af den stigende inflation køber deres kunder færre digitale reklamer, men alligevel holder de to selskaber ikke igen med investeringer, siger Michael Friis.

- Investorerne så gerne, at de begyndte at trykke lidt på spareknappen, når deres indtægtskilder (de digitale reklamer, red.) toner ned, fortæller Michael Friis.

- Derfor ser du så kraftig en reaktion fra investorerne, siger Michael Friis.

Samtidig oplever de sociale medier også en udvidet konkurrence fra en ny spiller. Nemlig det kinesiske sociale medie TikTok.

- TikTok er et hastigt voksende socialt medie, og derfor rykker mange virksomheder derover, når de skal annoncere, siger Michael Friis.

Æble på en alpetop?

I aftes kom der dog et lille lys i mørket for den globale techindustri. Selskabet bag iPhone, Apple, klarede sig nemlig bedre end forventningerne og har oplevet et beskedent fald i markedsværdi på fem procent det seneste år.

Det var vigtigt, at Apple leverede et godt resultat, da det ellers kunne have skabt mistro til den økonomiske udvikling, vurderer Michael Friis.

At Apple generelt ikke falder lige så langt som deres konkurrenter kan skyldes, at de heller ikke har ligget så højt som for eksempel Meta, lyder vurderingen fra Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

- Apple har ikke været helt oppe at stå på en Alpetop, som Shu-bi-dua, når vi snakker om de højeste vækstrater, man ellers har set de seneste fem til seks år, fortæller Per Hansen.

Derfor kan Apple heller ikke falde lige så langt som Meta, der om nogen havde besteget et økonomisk Kilimanjaro, forklarer investeringsøkonomen.

Se DR's aktieexplainer her.