Ekspert: IC4-togene på vej til retten

Næste runde af spillet om de skandaleramte IC4-tog foregår i retten, mener en juridisk ekspert.DSB har tre milliarder kroner til gode hos fabrikken.

En juridisk ekspert mener, at det ender med en retssag om IC4-togene. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

Transportministeriet og DSB ruster sig til et kæmpe retsligt slagsmål med den italienske IC4 leverandør AnsaldoBreda.

I slutningen af maj udløber DSB's ultimatum til AnsaldoBreda. Står der til den tid ikke 14 enkeltkørende tog på skinnerne og 2 der kan sammenkobles, river DSB kontrakten over.

Men langt ind i DSB's egne rækker har man - ifølge Dagbladet Informations oplysninger - allerede opgivet projektet.

Samtidig skriver Transportministeriet til DR Nyheder, at ministeriet ikke kan give aktindsigt i IC4-sagen, fordi "et retsligt opgør med leverandøren AnsaldoBreda, der vil involvere et meget betydeligt økonomisk mellemværende, på nuværende tidspunkt ikke kan udelukkes".

- En eller anden form for juridisk opgør skal finde sted, konstaterer lektor i formueret, Karsten Naundrup Olesen fra juridisk institut ved Syddansk Universitet.

3 milliarder

DSB har 3 milliarder kroner ude at svømme hos AnsaldoBreda. DSB's Direktør Søren Eriksen har tidligere sagt, at han uden problemer kan hæve pengene i banken, hvis togene ikke står klar senest 31. maj.

Men så let går det ikke, vurderer Karsten Naundrup Olesen.

- Det virker usandsynligt. 3 milliarder kroner er mange penge, siger han.

Det årelange komplicerede tovtrækkeri med AnsaldoBreda betyder, at italienerne ikke bare betaler milliarderne tilbage, lyder Karsten Naundrup Olesens vurdering.

- Så virker det underligt at AnsaldoBreda pludselig skal gå ind og acceptere en meget simpel garantibestemmelse, der betyder at de udbetaler et så enormt beløb, hvis togene ikke er leveret på en bestemt dato. Det virker næsten utænkeligt, siger han.

I går gav DSB folketingets trafikudvalg en såkaldt fortrolig orientering om status på IC4 projektet.

Transportminister Lars Barfoed vil ikke svare på spørgsmål om IC4.