Ekspert: Mærsk har stadig et moralsk ansvar for ophugning

Ophugningen i Bangladesh bryder med FN's menneskerettigheder, siger ekspert. Det kan dog ikke få nogen juridiske konsekvenser for rederiet.

Mærsk har stadig et moralsk og et etisk ansvar, selvom der ikke er juridiske konsekvenser, mener ekspert. Arkivfoto. (Foto: Mærsk PR © Scanpix)

Mærsk har et solgt et skib, der nu ligger til ophugning på en strand i Bangladesh, skriver Poltiken, TV 2 og Danwatch.

Selvom Mærsk ikke længere ejer skibet, har koncernen stadig et ansvar, siger Poul Hauch Fenger, forsvars- og menneskeretsadvokat, som også er ekspert i international ret. Ophugningen kan dog ikke få nogen juridiske konsekvenser for Mærsk.

- Mærsk har stadig et moralsk og et etisk ansvar for at drage omsorg for, at de arbejdere, der skal ophugge deres skibe gennem mellemmanden, også får overholdt deres basale arbejdstager rettigheder og menneskerettigheder, og det er ikke sket i denne situation, siger han.

- FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhvervsliv er blevet brudt i sagen. Men juridisk ansvar har de lagt fra sig i det øjeblik, de har lavet en kontrakt med mellemhandleren, som står for selve ophugningen.

Det er ikke første gang, at Mærsk er i vælten efter at have ophugget skibe. Der har tidligere været sager med skibe ophugget i Indien, der kritiseres for at gå ud over miljø og arbejderne.

Dårligere forhold

Den internationale Hongkong-konvention skal sikre en forsvarlig skibsophugning og beskyttelse af mennesker og miljø under ophugningen. Bangladesh har dog ikke tilsluttet sig den konventionen i Bangladesh, og derfor er forholdene dårligere end i Indien, siger Poul Hauch Fenger.

- Det er derfor, at det er meget attraktivt for Mærsk og andre rederier at få deres skibe ophugget der – selvfølgelig igennem en mellemmand – fordi de sparer rigtig mange penge ved at gøre det på den måde frem for på et værft i for eksempel Indien. Det er jo dyrt at overholde rettighederne.

Mærsk har beklaget og vil nu se på, om rederiet fremadrettet kan ændre kontrakterne i forbindelse med salg af skibe.

- Vi kommer nu til at have en passus i vores kontrakter, som sørger for, at dem der overtager skibet - uanset hvad de siger, de skal bruge det til - ikke kan tage det op på en strand. Men det vil jo aldrig være 100 procent bulletproof, siger Annette Stubbe, chef for bæredygtighed i Mærsk-gruppen, til TV 2.

Facebook
Twitter