Ekspert om krise hos legetøjskæder: 'Vores forbrugsmønster har ændret sig'

Store web-butikker kan tilbyde legetøj til billigere priser, og børn har vendt blikket mod digitalt legetøj, mener forbrugsekspert.

(Arkivfoto) 12 BR butikker må lukke som følge af økonomisk krise, og 180 medarbejdere står til at blive afskediget. (Foto: søren bidstrup © Scanpix)

Legetøjskæderne bløder.

I marts kollapsede giganten Toys'R'Us i USA, og virksomheden Top-toy, der står bag Fætter BR og Toys'R'Us i Norden, har i dag meldt om milliardunderskud, som vil forårsage en rekonstruktion.

Men hvorfor sker det?

Dorte Wimmer, der er forbrugsekspert i Retail Institute Scandinavia, mener at forbrugerne er den primære forklaring på, at legetøjskæder ikke kan sælge samme mængder legetøj som tidligere.

- Vores forbrugsmønster har ændret sig, og det digitale marked stjæler omsætning fra fysiske butikker, lyder det fra Dorte Wimmer, der har arbejdet med detailhandlen, trends og forbrugeradfærd i over 15 år.

Web-butikker stjæler salget

Først og fremmest er en del af legetøjssalget ifølge Dorte Wimmer rykket over på danske og udenlandske web-butikker, som ofte har et større udbud og kan tilbyde produkterne til en billigere pris.

Derudover har børn vendt blikket mod digitalt legetøj som Ipad, Playstations og online-spil til computere.

- Legetøjsmarkedet er svært. Der kommer hele tiden nye ting til, og købssøgningen er ekstremt transparent. Det er ikke svært at søge sig frem til, hvor legetøjet kan købes billigst, og det gør forretningsdriften vanskelig, siger Dorte Wimmer.

Kunderne skal lokkes ned i butikken

Top-toy har i flere år arbejdet på at gøre forretningen mere digital og udvikle onlineplatforme, så legetøjet fra de fysiske butikker også kan købes fra hjemmet.

Det er legetøjskæden dog tydeligvis ikke lykkedes med, lyder det fra Dorte Wimmer.

- De skulle have udnyttet den synergi, der er mellem det digitale og fysiske, men den opgave har de ikke formået at løfte, siger hun og fortsætter:

- Hvis de havde fulgt godt med online og udstyret deres platforme med 'køb og hent'-mulighed tidligere, havde de nok haft mere held med at lokke kunderne ned i de fysiske butikker. Det hele handler om at holde kunderne i eget økosystem.

En dårlig forretning

Top-toys lukker, som følge af et underskud på mere end to milliarder, 12 BR-butikker i Danmark.

Her forklarede administrerende direktør Per Sigvardsson, at de økonomiske vanskeligheder i Top-toy skyldes en skuffende julehandel i 2017 og en problematisk implementering af et nyt it-system.

- Det er ikke lykkedes for os at gøre Top-Toy lønsom i sin nuværende form, og derfor er vi nødt til at må ændre grundlæggende på virksomheden ved at forenkle og optimere de sunde dele af forretningen, sagde direktøren.

Top-toy har 77 BR-butikker samt 21 Toys'R'Us-varehuse herhjemme. Det er uvist, præcis hvilke butikker der vil lukke, og hvornår det sker, oplyser selskabet.