Ekspert: Ryanair har mulighed for at sælge billige billetter - det har konkurrenterne ikke

Til trods for udsigterne til et dunkelt 2020 så har den irske flygigant stadig penge på kistebunden.

Ryanair vil ifølge luftfartsanalytiker føre en aggressiv prispolitik, når flytrafikken igen kommer i gang for alvor. (Foto: Jason Cairnduff © Scanpix)

Når flytrafikken åbner, så har den irske lavprisgigant Ryanair en mulighed for at underbyde sine konkurrenter markant på prisen.

Det vurderer Jacob Pedersen, der er luftfartsanalytiker ved Sydbank, efter at Ryanair ellers har meldt ud i dag, at de forventer at tabe 1,5 milliarder kroner i andet

kvartal
af 2020.

For Ryanair står stadig stærkt blandt konkurrenterne, selv om den internationale flytrafik har været nærmest lig nul siden coronapandemien for alvor brød ud i Europa i marts.

Derfor vil de formentlig presse priserne i nedadgående retning for at pirre til kundernes rejselyst, vurderer Jacob Pedersen fra Sydbank.

- De håber, at de kan stimulere lysten til at flyve igen, hvis bare priserne er lave nok. De priser, kunderne skal betale for at flyve, vil nok være lavere, end man havde regnet med tidligere, siger han.

Vil tilbage på 60 procent om tre måneder

Ryanair har allerede lagt en plan for at få sine fly på vingerne igen. I planen, som også involverer en række afgange fra Danmarks, skal de 1. juli være tilbage på 40 procent af deres tidligere program. Når kalenderen siger 1. august, så skal det tal være steget til 60 procent.

Og det kan ifølge Jacob Pedersen kun lade sig gøre, hvis Ryanair går linen helt ud og presser priserne, selv om de

potentielt
vil tabe penge hver gang, at de sætter et fly i luften.

- Ryanair kan måske gøre det, da de har penge i kassen til det næste år, og de har en kæmpe flyflåde, som de ejer og ikke har belånt, siger han og fortsætter:

- Ryanair er ikke i finansielle vanskeligheder, som mange af de andre flyselskaber er. Jeg tror, at konkurrenterne vil have sværere ved at følge den aggressive prispolitik, som Ryanair lægger op til.

Flere er på randen af konkurs

Ifølge Jacob Pedersen fra Sydbank ser situationen helt anderledes ud for en lang række andre flyselskaber.

Et eksempel er Norwegian, som har en

gigantisk
milliardgæld og har balanceret på randen af
konkurs
. Det er dog lykkedes flyselskabet at få
opbakning
til en redningsplan, der kombineret med et lån fra den norske stat kan holde dem oven vande.

Også SAS, der blandt andet er ejet af den danske stat, lider under coronakrisen. De har

varslet
på mod 5.000 ansatte fyret til trods for, at de har fået en statslig garanti på to milliarder kroner fra den svenske og danske stat.

- De andre flyselskaber vil i højere grad være forsigtige og forsøge at få flyene fyldt til en fornuftig pris, så de ikke bliver ved med at tabe styrtende med penge. De andre flyselskaber lever på kanten af overlevelse - det gør Ryanair ikke.

Men selvom Ryanair har en fordel i forhold til konkurrenterne, så er alt langt fra fryd og gammen, fortæller luftfartsanalytikeren fra Sydbank.

- Der bliver lagt op til en svær fremtid selv for det, der nok er Europas mest veldrevne og velindtjenende flyselskab. De lægger op til, at de i 2020 formentlig kun vil have halvdelen af de passagerer, de på forhånd havde regnet med, siger Jacob Pedersen.

Facebook
Twitter