Eksperter måber over nye fejl med ejendomsvurderinger: 'For ringe. Simpelthen'

Tusindvis af boligejere er blevet klemt, fordi skattevæsnet slet ikke har været klar, mener professorer.

Mange fejl kunne være fanget, hvis man havde testet det nye system ordentligt af, mener it-eksperter. (Foto: Mads Jensen © (c) Ritzau Scanpix)

- It-understøttelsen af det nye ejendomsvurderingssystem er blevet yderligere styrket.

Sådan lød budskabet tilbage i april fra Vurderingsstyrelsens direktør, Poul Taankvist.

Her fejrede styrelsen med en pressemeddelelse, at man var gået over til en ren digital løsning, så ejere af omkring 100.000 boliger kun ville få en kort besked og et link til det nye vurderingssystem.

Men som DR Nyheder i de seneste uger har afdækket, har en lang række boligejere oplevet det stik modsatte.

Tip os:

  • Har du oplevet problemer med at komme ind eller med at se oplysninger i det nye vurderingssystem? Skriv til vurdering@dr.dk

Nu viser interne dokumenter, som DR Nyheder har fået aktindsigt i, at skatteborgernes egen vagthund i månedsvis har kendt til hidtil ukendte fejl i systemet, som har ramt ejere af omkring 7.500 boliger.

Det, som med skattevæsnets øjne skulle have givet boligejerne "bedre overblik over baggrunden for deres vurdering", er nu i stedet blevet til en helt urimelig oplevelse for de klemte boligejere.

Det mener professor i informatik Jan Pries-Heje fra Roskilde Universitet, som har læst dokumenterne igennem.

- Jeg synes, det er utilfredsstillende, at man sender noget ud, som ikke virker. Og til 7.500 borgere. Det virker helt urimeligt.

- Dét burde en afprøvning eller en test have fanget. Men der er ikke noget i materialet, som jeg har fået lejlighed til at kigge i, der siger noget om, hvad årsagen er, siger han.

'Fuldkommen vanvittig ting at gøre'

Allerede tilbage i maj blev Borger- og retssikkerhedschefen, der skal fungere som skatteborgernes bagstopper i sagen, tippet om problemerne.

Kontoret har vagthundsrollen i skattevæsnet. Her kan man klage, hvis man føler sig dårligt behandlet.

Men vi skal helt frem til slutningen af august, før Borger- og retssikkerhedschefen på et møde med kontorchefer og underdirektøren i Vurderingsstyrelsen ifølge sagens dokumenter fik en orientering om de konkrete problemer.

I mellemtiden var titusindvis af vurderinger blevet sprøjtet ud til boligejerne, og fristen for at råbe op om problemer var for længst overskredet.

Professor emeritus Søren Lauesen fra ITU i København har også læst dokumenterne fra aktindsigten igennem.

Ifølge ham er de mange fejl udtryk for, at systemet langt fra var klar til at håndtere problemerne, da man trykkede på knappen.

Og fordi boligejerne samtidig har haft en skarp frist på fire uger til at reagere på beskeden fra Vurderingsstyrelsen, giver det nu endnu større tømmermænd, mener han.

- Helt forvaltningsretsmæssigt er det jo en fuldkommen vanvittig ting at gøre, når systemet ikke virker, og så hænger borgeren på, at det altså ikke kommer til at virke inden for de næste fire uger, siger han.

Ifølge Søren Lauesen vil der altid ske fejl i et nyt system. Men mange fejl kunne være fanget, hvis man havde testet systemet ordentligt af, inden det blev taget i brug.

På den måde kunne man have undgået at klemme ejerne af de cirka 7.500 boliger med den konkrete problemstilling, mener han.

- Det er sådan en fejl, som gør, at systemet ikke fungerer, som det skal. Det er dét, man skal fange ved at teste, siger Søren Lauesen.

'For ringe. Simpelthen'

Professor Jan Pries-Heje er enig i kritikken.

- Det er for ringe. Simpelthen.

- Man risikerer jo, at der sidder nogle borgere, der er blevet fejlagtigt behandlet. Og at man i værste fald ikke har overholdt forvaltningsloven, og at de ender med at blive hængt op på en forkert vurdering, fordi de ikke har haft mulighed for at fortælle, hvad der faktisk gælder for deres hus, siger han.

Borger- og retssikkerhedschefen skriver i et notat, at "Vurderingsstyrelsen vurderer, at fejlen kan ske igen". Hvad siger det dig?

- Det virker lidt som rygsvømning. Der er ingen forklaring på, hvordan det kunne ske, og hvordan de så sætter ind med bedre kvalitetssikring, siger Jan Pries-Heje.

Han giver derfor heller ikke mange point for de svar, som skatteborgernes vagthund får med sig hjem fra sit møde med Vurderingsstyrelsen i slutningen af august i år.

- Det er jo gratis at forsikre om, at de prøver at gøre noget ved det, når vi ikke får nogen indsigt i, hvordan de vil gøre noget, siger Jan Pries-Heje.

'Ring, hvis du har oplevet problemer'

Selvom Vurderingsstyrelsen ifølge de interne dokumenter har sendt beskeder til ejere af de cirka 7.500 boliger om problemer med systemet, så har andre, klemte boligejere aldrig hørt noget fra styrelsen.

I en lang række andre problemstillinger med systemet ved skattevæsnet ifølge dokumenterne slet ikke, hvem fejlene er gået ud over.

Det skriver Vurderingsstyrelsen selv i en mail til Borger- og retssikkerhedschefen den 7. september i år.

- Udfordringerne har været forskellige alt efter, hvilken platform og device boligejerne anvendte. Boligejerne har fået vejledning undervejs, hvis de ringede til os.

- Vi har desværre ikke haft mulighed for at kontakte boligejerne særskilt ift. til denne udfordring, skriver Vurderingsstyrelsen.

Nogle boligejere kan derfor stadig være helt uvidende om, at de har været udsat for en fejl.

Vurderingsstyrelsen har i stedet bedt de klemte boligejere om selv at ringe ind til styrelsen.

Men det er endnu uvist, hvor mange boligejere skattevæsnet har haft held til at få fat i.

Styrelse: Der er begået fejl

Om senest to uger forventer Folketingets Ombudsmand svar på, hvor mange der er kommet i klemme, og hvad myndighederne har tænkt sig at gøre for at hjælpe dem.

Men allerede til næste år planlægger skattevæsnet at sende de cirka 1,5 millioner resterende vurderinger for ejerboliger ud.

Og spørger man Søren Lauesen, mener han, at det er svært at se, hvordan det skal kunne lade sig gøre med de nuværende problemer.

- De har nok ikke mange chancer for at starte forfra. Så skal det i hvert fald være helt forfra, siger han.

DR Nyheder har sendt en række spørgsmål til Vurderingsstyrelsen.

Styrelsen vil ikke stille op til interview, men skriver i et samlet mailsvar, at man er i gang med "at afklare omfanget og de præcise årsager til udfordringer med at tilgå oplysninger på Vurderingsportalen."

Vurderingsstyrelsen bekræfter samtidig de konkrete fejl, der har ramt ejere af de cirka 7.500 boliger.

I sagerne har styrelsen forsøgt at hjælpe "med breve til berørte boligejere og kommunikation via hjemmeside og Vurderingsportal."

- Det nye ejendomsvurderingssystem er komplekst, og selv om det er beklageligt, at berørte boligejere oplever fejl, kan det nok desværre ikke helt undgås, selvom der bliver gennemført omfattende tests af systemet og vores processer, skriver Vurderingsstyrelsen.