Eksperter spår svær fremtid for danske overenskomster i luften

Luftfartsselskaberne dropper danske lufthavne som base for at få billigere løn- og arbejdsvilkår.

Luftfartsindustrien har de seneste år været udsat for en massiv konkurrence fra lavprisselskaberne. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Der kan i fremtiden blive ganske tomt ved standpladserne i Københavns Lufthavn, når mørket falder på, og flyene skal parkeres for natten.

For overnatningen afgør som hovedregel, hvorvidt et flyselskab har en base i lufthavnen, og dermed om personalet har en overenskomst i det land, hvor flyet står parkeret natten over.

Netop derfor har Ryanair ikke en base i Danmark længere. Og af samme grund er SAS på vej til at lade flere af sine fly overnatte i spanske Málaga og London i Storbritannien.

- Luftfartsindustrien har de seneste år været udsat for en massiv konkurrence fra lavprisselskaberne. Det kommer af, at der er sket en stor europæisk deregulering af, hvem der må flyve passagerer, siger Laust Høgedahl, der forsker i arbejdsmarkedsforhold på Aalborg Universitet.

Når flyene overnatter i udlandet, betyder det, at personalet kan arbejde på britiske og spanske overenskomster, der i hovedregel har ringere løn- og arbejdsvilkår end en tilsvarende dansk overenskomst. Netop den finte benytter også lavprisselskabet Norwegian sig af.

Og flyselskaberne har let ved at finde arbejdskraft, der er villig til at arbejde på de vilkår, forklarer Laust Høgedahl.

- Når man har denne type af virksomheder, så er det ganske let at hyre arbejdskraft ind fra andre lande. Der er stor forskel på løn- og arbejdsvilkår på tværs af de europæiske lande.

Han nævner som eksempel, at der i Spanien er en høj ungdomsarbejdsløshed, som flyselskaberne kan profitere af, når de flytter baser sydpå.

Ikke den første branche der flytter ud

Det er en reel mulighed, at flyselskaberne på sigt slet ikke vil operere med danske baser og på danske overenskomster, siger arbejdsmarkedsforsker Steen Navrbjerg fra Faos ved Københavns Universitet.

- Der findes jo andre brancher, der er forsvundet ud af landet, og så har man bare bevæget sig op af værdikæden. Københavns Lufthavn er fortsat en meget vigtig hub for internationale flyvninger. Det kan godt være, man ender med at have flypersonale, der flyver i luften fra andre lande, men alt servicering i København fortsat bliver på danske hænder, siger han.

Et af problemerne ved at lukke sin danske base for flyselskaberne er dog, at flyet dermed først skal til Danmark, før det kan tage danske passagerer med videre ud i Europa.

Det besværliggør dagens helt tidlige afgange, der typisk er vigtige for forretningsfolk, der skal nå et møde. Men det har Ryanair eksempelvis fundet en smart løsning, forklarer Steen Navrbjerg.

- Det ser ud til, at Ryanair har fundet en løsning, hvor de flyver klokken 5.30 om morgenen fra Kaunas i Litauen og så flyver til København – og så flyver fra København kl. 7.30. Det er en løsning, der har kunnet lade sig gøre for dem, så det er ikke nogen garanti, at man skal have en base i København for at flyve fra København.

Ryanair-finten kan lade sig gøre, fordi Litauen er en time foran Danmark, og flyet kan dermed komme relativt tidligt af sted på den korte tur til København for derefter at flyve ruter til og fra Danmark, inden det parkerer for natten i Kaunas.